21 lipca 2010

Dlaczego budowa dróg w Polsce jest droga?

Polska w dużej mierze to teren płaski. Drogi zatem powinny być tańsze niż np. we Włoszech czy Hiszpanii. Dodatkowo polskie firmy powinny taniej oferować usługi niż firmy zachodnie z powodu mniejszych kosztów. Gdzie tam, jest zupełnie inaczej. 
"Budowa jednego kilometra autostrady w Polsce waha się od 2 do 20 mln dolarów – średni koszt to 7,8 mln dolarów. To oznacza, że w Polsce jest najwyższy koszt budowy autostrad spośród wszystkich europejskich krajów – informuje „Życie Warszawy”. Dla porównania w Czechach koszt budowy kilometra autostrady wynosi od 1 do 2 mln dolarów."

Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest wręcz intuicyjna, pewnie dla każdego. Mamy jednak wreszcie dowody:
"Prokuratura i ABW zarzucają byłemu szefowi warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawianie przetargów za łapówkę. Razem z nim zatrzymano sześciu przedstawicieli firm budujących drogi.
[..]
"Gazeta" dowiedziała się, że chodzi o przetargi o wartości sięgającej 1 mld zł. Od dwóch drogowców, którzy chcieli zachować anonimowość, usłyszeliśmy, że zatrzymano także osobę z zarządu polskiej spółki austriackiego koncernu budowlanego, który jest jednym z czołowych graczy w polskim drogownictwie. Biuro prasowe tej spółki nie odpowiedziało jednak na pytania "Gazety"."
Źródło: Gazeta Wyborcza: Budowa autostrad: ustawione przetargi za miliard

I wszystko jasne.

P.S. Pomimo iż Gazeta nie podała nazwy inwestycji, można się domyślać iż chodzi o "najdroższą drogę w europie per kilometr" jak donosi DGP:

7 komentarzy:

  1. Witaj SiP
    Miałeś nie mieć czasu na bloga a tu taka zmiana;) Trzymam kciuki
    Co do artykułu przemilczę bo jazda z południa na północ Polski to dla mnie KOSZMAR. Wiem jednak co potwierdza co dla jednych może być koszmarem dla innych jest rajem ;)
    Pozdrawiam Sagusiek

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć Sagusiek,
    Tak było z tym czasem i w sumie nadal jest. Stwierdziłem jednak iż hobbystycznie od czasu do czasu coś skrobnę na temat rynków finansowych, rynku nieruchomości czy na inne tematy bliskie każdemu z szeroko pojętej gospodarki a może i świata telco i web.

    pzdr

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam nadzieję, że więcej będziesz pisał o giełdzie niż o drogach ;)
    pzdr

    OdpowiedzUsuń
  4. Oczywiście, że jest to kwestia wyciągnięcia jak największej ilości publicznych pieniędzy. Gdyby było inaczej, to budowano by drogi ekspresowe (koszt kilkukrotnie niższy, a przyjemność praktycznie taka sama)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hejka StojeiPatrzę
    Na takie coś bym w życiu nie wpadł :)
    http://biznes.onet.pl/autostrada-na-piasku,18496,3573696,1,prasa-detal

    Pozdrawiam Sagusiek

    OdpowiedzUsuń
  6. @sagusiek

    racja, dałem o tym wpis:)

    OdpowiedzUsuń
  7. NIK z zastrzeżeniami do budowy S8 w Warszawie
    Na budowę drogi w Warszawie projektant dojeżdżał z biura w stolicy, ale dostawał diety i opłatę za nocleg jak za delegację w innym mieście - takie kwiatki wykryła Najwyższa Izba Kontroli na budowie drogi S8 w Warszawie.
    http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,11707650,NIK_z_zastrzezeniami_do_budowy_S8_w_Warszawie.html

    link

    OdpowiedzUsuń


Komentując anonimowo - podpisz się. Łatwiej prowadzi się dyskusję.
SiP