02 grudnia 2010

Opóźnienia w budowie dróg i autostrad w Polsce - przyczyna

Przyczyna prozaiczna, jak donosi bowiem DGP, wynika ona z faktu chęci zaoszczędzenia pieniędzy przez nasz rząd. Zapewne chcą przepchać inwestycje na przyszły rok, by w tym, przed wyborami parlamentarnymi 2011, nie przekroczyć konstytucyjnego progu 55% zadłużenia do PKB. Więcej w art Wiemy, dlaczego rząd Tuska nie buduje dróg
[...] GDDKiA twierdzi, że nie ma problemów z finansowaniem inwestycji. Ministerstwo Finansów dowodzi, że wydatki na nowe drogi od 1 sierpnia mogą przekroczyć 23 mld zł. Policzyliśmy: od sierpnia do wczoraj drogowcy rozdali kontrakty na budowę 59,5 km autostrad oraz 45 km dróg ekspresowych w sumie za 3,7 mld zł. To niewiele. Przyczyną zwłoki jest dziura w budżecie . – Przetargi nie są rozstrzygane, ponieważ rząd chce oszczędzić – mówi Adrian Furgalski, ekspert branży infrastrukturalnej. Ile państwo uciuła na drogowej wstrzemięźliwości? Tylko jedna nierozstrzygnięta inwestycja – 40-kilometrowy odcinek A1 z Łodzi do Tuszyna – jest warta 1,5 mld zł. Jeszcze więcej rząd zyskuje na blokowaniu przetargów na co najmniej 130 km ekspresówek; inwestycje miały ruszyć w 2010 r. Ponieważ średni koszt budowy drogi może sięgać nawet 36 mln zł, w budżecie zostanie nawet 5 mld zł. To niemałe kwoty, które mogą przynajmniej częściowo zmniejszyć dziurę w budżecie. Problem jednak w tym, że przy okazji rząd blokuje inwestycje w infrastrukturę, które nakręcają gospodarkę. Takie pozorne oszczędności nie wyjdą nam na dobre.

7 komentarzy:

  1. Kierowcy doczekają się dróg na emeryturze
    Rząd zamierza ograniczyć inwestycje drogowe i w latach 2014-20 wybudować zaledwie 616 km dróg ekspresowych - wynika z planów, do których dotarła "Gazeta".
    W styczniu rząd przyjął nowy program budowy dróg krajowych do 2015 r., który przewiduje, że za trzy lata sieć autostrad w Polsce będzie miała ok. 1500 km i mniej więcej tyle samo będzie dróg ekspresowych. Ma to kosztować 63,3 mld zł.

    To i tak kropla w morzu potrzeb. W przygotowanej właśnie przez Ministerstwo Infrastruktury "Strategii rozwoju transportu do 2020 r." napisano, że straty spowodowane niewydolnością systemu transportowego, zmuszające kierowców do marnowania czasu w korkach i jazdy w ślimaczym tempie, wzrosły z 0,4 proc. PKB w 2000 r. do 0,9 proc. PKB w 2009 r.

    - Inwestycje eliminujące tę niewydolność mogą przynieść oszczędności ogólnogospodarcze wynoszące kilkanaście miliardów złotych rocznie - napisano w "Strategii".

    Wbrew takim alarmującym ocenom od 2014 r. drogowe inwestycje zostaną gwałtownie zahamowane - wynika z harmonogramu, jaki na początku kwietnia według zaleceń Ministerstwa Infrastruktury przygotowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

    W latach 2014-20 rząd planuje budowę tylko 616 km dróg ekspresowych, kosztem 45 mld zł. Dopiero w 2020 r. ma być ukończona ekspresowa trasa S7 do Gdańska i Krakowa, którą na początku rządu PO-PSL zapowiadano na mistrzostwa Euro 2012.

    Na Euro miała być ukończona autostrada A18 z Krzyżowej do granicy z Niemcami. W styczniu rząd zapowiadał jej ukończenie do końca dekady. Według kwietniowego harmonogramu powstanie w 2023 r.

    OdpowiedzUsuń
  2. CD:
    Nie podano w ogóle harmonogramu budowy 122 km autostrady A1 z Piotrkowa Trybunalskiego do Pyrzowic na Śląsku oraz ok. 120 km autostrady A2 z Warszawy do granicy z Białorusią - bo GDDKiA zakłada, że wybuduje je w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

    GDDKiA przyznaje, że szykuje się do radykalnego ograniczenia wydatków w ramach przyszłego budżetu UE w latach 2014-20.

    - Zakłada się, że całkowita wartość projektów, które będzie można zrealizować, nie przekroczy 60 mld zł - poinformował nas rzecznik GDDKiA Artur Mrugasiewicz. Dodał, że w tym wyliczeniu założono, iż z przyszłego budżetu UE dostaniemy na drogi 40 mld zł, jak w obecnym budżecie.

    To znaczy, że przez siedem lat nowego budżetu UE rząd chce wydać na budowę dróg mniej niż przez najbliższe trzy lata!

    - Pieniądze z Unii mogą być tylko dodatkiem do inwestycji drogowych. Żadnemu rządowi nie udało się stworzyć sieci drogowej wyłącznie za unijne pieniądze - dziwi się Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. - W przeszłości nie udało nam się zbudować autostrad A1 i A2 w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego i wątpię, by było to możliwe w przyszłości.

    W latach 2021-27 priorytetem rządu ma być budowa 610 km ekspresówek kosztem 24,5 mld zł - głównie na zaniedbanej ścianie wschodniej. Ale jak się uda, to powstanie ponad 1000 km takich dróg.

    Z większym rozmachem rząd pomyślał o budżecie UE na lata 2028-35. Na ten czas zaplanowano budowę 1,5 tys. km dróg ekspresowych, kosztem 71,4 mld zł. A z budżetu UE na lata 2035-41 - za 30 lat! - rząd chciałby wydać 32,6 mld zł na budowę kolejnych 600 km dróg ekspresowych.

    Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że to tylko materiały analityczne, i zapewnia, że nie planuje cięć wydatków z obowiązującego teraz programu budowy dróg do 2015 r.
    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,9819886,Kierowcy_doczekaja_sie_drog_na_emeryturze.html

    OdpowiedzUsuń
  3. SiP,

    Mógłbyś zrobic taki zbiorczy wpis w którym byś opisał od obietnic /to czego ja się czepiam 3x15, zniesienie belki/przez zadłużenie/jego skalę dynamikę/akcje typu wyciąganie ruinujących spółki dywidend, zakoszenie zysku NBP, podwyżki podatków, zwiekszenie liczby urzedasów, sukcesy prywatyzacyjne typu stocznia a na tym z drogami skonczywszy ja wiem może pod tytułem "o czym pamietac nad urna wyborcza' Jak ktoś chce na nich głosowac to ok, ale może trafi się do ludzi niezdecydowanych, co wierza w ta papke z WSI24 Tusk Network Vision, wprostu i szmatławca wyborczego.

    Tak jak pisałem w weekend, będą ciąc inwestycje po to by jak najdłużej nie robic nic, żadnych zmian, żadnych reform, a przecież za 30 lat nie dadzą nam ani grosza z ue bo już będziemy "bogaci" - pomijajac czy w ogóle jeszcze jakaś unia bedzie

    OdpowiedzUsuń
  4. Część afer:


    - Sportowa subwencja Miasta Stołecznego - 456 mln dla ITI
    http://tiny.pl/hfljh

    - PL.2010 czyli spółka od Euro 2012 i Stadionu Narodowego - zarzuty niegospodarności, nadmierny wzrost wydatków i rozrost kadry kierowniczej - słowem jedna wielka afera!
    http://tiny.pl/hflj4

    - Zamówienie MEN na reklamę matematyki w należącym formalnie do Soloża kanale TV4 - koszt 113 milionów zł. TV4 ma niecałe 2% udziału w rynku!
    http://tiny.pl/hfljx

    - Polska umarza Gazpromowi 1,2 mld złotych za transfer gazu w zamian za obniżkę o 1% jego ceny (ok. 42 mln zł).
    http://tiny.pl/hfljt

    - Umowa na zakupy rosyjskiego gazu po cenie wyższej niż kupują go Niemcy, Francja czy Wielka Brytania. Kontrakt aż do roku 2037. 270 mln dol. mniej zapłacilibyśmy Rosji za gaz, gdybyśmy choć mieli cenę taką jak Francja (to też wysoka cena).
    http://tiny.pl/hfljg

    - J&S Energy, w której radzie nadzorczej zasiada pełnomocnik prawny PO, skasowano 500 mln zł kary.
    http://tiny.pl/hfljr

    - J&S Energy dostało kontrakt na 600 tys. zł za doradztwo prawne przy budowie stadionu narodowego.
    http://tiny.pl/hfljc

    - Miro, Grzecho, Rysio i cmentarne ustalanie ustawowych zmian w sprawie ograniczenia hazardu w pubach, kawiarniach i lokalach na rzecz ich rozkwitu w miejscach do tego przeznaczonych, czyli w lokalach Ryśka.
    http://tiny.pl/hfljf



    - Miro lobbował za golfem i wylobbował, że np. Wejchert z ITI, który akurat rozpoczął budowę pola golfowego, zapłacił jedynie umowny podatek. Zamiast 700 tys. zł, zaledwie 13 tys. zł.
    http://tiny.pl/hfljd

    - Firma żony ministra Grada wygrywa przetargi na wykonywanie map lotniczych. Kontrakt opiewa na 11 mln zł. Po wykonaniu kontraktu przez firmę małżonki ministra, wykryto liczne nieprawidłowości, co z powodu kar nałożonych przez UE kosztuje Polskę 400 mln zł.
    http://tiny.pl/hflj5


    - Afera przy przetargach na budowę Orlików
    http://tiny.pl/hflj1

    - Malwersacje w Krakowie. Wyprano przynajmniej 50 mln €
    http://tiny.pl/hfljj

    - wiceminister środowiska zadbał o środowisko własnej kieszeni łamiąc prawo, czyli jak cwaniacy z PO korzystają na dopłatach z UE
    http://tiny.pl/6r5g

    - albo próby wyłudzenia kasy ze sprzedaży CO2.
    http://tiny.pl/hfljl

    - Upadek Stoczni - Inwestor z Kataru.
    http://tiny.pl/hfl13

    Dodatkowo o tej drodze pod W-wą (Konotopa)trzeba napisać.

    To są wszystko wielkie afery.
    W ogóle dla mnie jak urzędnik zawieruszy 100 tysięcy to już powinna być wielka afera, bo za kradzież takiej sumy maluczkich osadzają na długie lata w pierdlu.

    Jako wisienkę na czubek dołóżmy, że nasz dług publiczny rośnie już w tempie 100 mln zł dziennie.
    http://tiny.pl/hfljq

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie rząd złamał w 2008 ustawę o przeznaczeniu 1,95% PKB na narodową obronność.Realnie MON otrzymał1,67% PKB. 60% "oszczedności' matoła pochodziło z obronności, która pochłania 8% wydatków publicznych państwa?


    http://www.altair.com.pl/start-2593

    http://www.altair.com.pl/start-2493

    Nie rząd łamał prawo nie tylko w 2008 ale i w 2009 i najprawdopodobniej w 2010/brak danych za wykonanie budżetu/

    http://www.altair.com.pl/start-4143

    OdpowiedzUsuń
  6. @Spin1

    Pewnie tak zrobię ale po wakacjach przed wyborami:) Dostanę pewnie w komentarzach od maniaków z PO:)

    Ale żeby nie było będę też chciał odpytać partię i prosił media by pomogły w uzyskaniu odpowiedzi na bardzo ważne pytania:
    1. Czy Partia X (PO,PiS itd) zamierza zmienić próg konstytucyjny (dług...)?
    2. Czy Partia X zamierza wpisać w ustawach o unikaniu/wypychaniu ukrytego długu (emisja BGK itd)?
    3. ......

    Z drugiej strony, mogą odpowiedzieć wszystko tak jak wcześniej 3x15 itd ale przynajmniej będę miał kwity:)

    OdpowiedzUsuń
  7. To jest straszne

    Wykonawca musi rozpruć trasę S8


    Będą poprawki na trasie S8 między Konotopą i Powązkowską. Mamy wyniki 37 odwiertów na tej najdroższej drodze w Polsce.
    Wszystkie stwierdzone wady będą usuwane na koszt wykonawcy – mówi rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken. – Naprawy będą wiązały się z utrudnieniami dla kierowców. Analizujemy wyniki badań.
    Odwierty prawdy

    W ramach gwarancji GDDKiA egzekwuje poprawki od wykonawcy najdroższej drogi w Polsce – konsorcjum Budimeksu, Strabagu, Mostostalu Warszawa i Warbudu. 10,4 km łącznika autostradowego Konotopa – Powązkowska kosztowało 2 mld 270 mln zł, czyli 218 mln zł za kilometr.
    Jak ujawniliśmy, tuż po otwarciu na trasie pojawiły się spękania asfaltu, nierówności i wybrzuszenia. Odwierty wykonano w kwietniu na obu jezdniach wzdłuż całego odcinka, żeby pobrać próbki nawierzchni. Pracownicy laboratorium GDDKiA zbadali trzy warstwy jezdni – ścieralną, wiążącą i podbudowę zasadniczą – pod kątem m.in. zawartości asfaltu, wskaźnika zagęszczenia i grubości warstw.

    – W przypadku dużej części próbek te parametry nie są zgodne ze specyfikacjami technicznymi. To fuszerka wykonawcy – usłyszeliśmy w GDDKiA.

    Np. górna warstwa ścieralna okazała się zbyt cienka na odcinku ponad kilometra. To oznacza, że wykonawca zaoszczędził, ale koleiny pojawią się wcześniej, niż powinny.

    Pracownicy laboratorium stwierdzili też zaniżone ilości asfaltu w masach bitumicznych. W warstwie ścieralnej w przypadku ośmiu próbek wykryto zaniżony wskaźnik zagęszczenia, a w przypadku sześciu – zbyt dużą zawartość tzw. wolnych przestrzeni.
    Zwężą czy zamkną?

    Bożena Wielgo reprezentująca konsorcjum Budimeksu, Strabagu, Mostostalu Warszawa i Warbudu potwierdza, że trasa jest na gwarancji i usuwanie ewentualnych usterek odbędzie się na koszt wykonawcy. Przedstawiciele konsorcjum szczegółów wyników badań nie chcieli jednak komentować.

    W jaki sposób będą zorganizowane ewentualne naprawy, jeszcze nie wiadomo. W grę wchodzi zwężanie przejazdu trasą S8 albo zamykanie odcinkami jezdni w jedną stronę i kierowanie ruchu w obu kierunkach drugą nitką.

    Być może usuwanie usterek zostanie odłożone w czasie. GDDKiA żąda od wykonawcy wydłużenia gwarancji z dwóch do pięciu lat. W razie odmowy grozi potrąceniem z kontraktu do 70 mln zł.

    Na bieżąco już trwają naprawy gwarancyjne poza jezdniami. Wykonawca poprawiał zabezpieczenie skarp, umocnień poboczy, wymienił osłony "przeciwolśnieniowe", sfrezował nawierzchnię i ułożył nową na niektórych drogach dojazdowych.
    http://www.zw.com.pl/artykul/2,614952_Wykonawca-musi-rozpruc-trase-S8.html

    OdpowiedzUsuń


Komentując anonimowo - podpisz się. Łatwiej prowadzi się dyskusję.
SiP