29 stycznia 2011

Wnioski komisji Financial Crisis Inquiry commision - kryzys z 2008 był do uniknięcia!

Czytanka na weekend. Cały raport komisji tutaj (662 strony!!!), podsumowanie tutaj. By tylko zacytować:
The Commission concluded that this crisis was avoidable. It found widespread failures in financial regulation; dramatic breakdowns in corporate governance; excessive borrowing and risk-taking by households and Wall Street; policy makers who were ill prepared for the crisis; and systemic breaches in accountability and ethics at all levels. Here we present what we found so readers can reach their own conclusions, even as the comprehensive historical record of this crisis continues to be written.

12 komentarzy:

  1. KRyzys jest po to by wieksi stal isie jeszcze wieksci Banki przejmouja mniejsze banki lub upadaja male banki konkurencja tak jak duze konsrocja przejmuja firmy lub firmy upadaja - i takie mowienie komisjize byl do unikniecia nie ma sensu

    wladze, wiekszi staja sie jeszcze wieksi likwidacja konkurencji plus zaduzanie panstw - polityka banksmanow :) finansjery

    OdpowiedzUsuń
  2. musztarda po obiedzie
    wszyscy teraz powiedza ze kryzys byl do unikniecia a sa wlasnie w trakcie tworzenia podwalin pod nowy krysys i tego nie widza

    napisali tez:
    "and risk-taking by households"
    tak jest, ludzie sami napedzali ceny, lapali uciekajacy pociag, oni byli najgorsi

    teraz juz tego nie ma a ceny wysokie
    to jest mistrzostwo swiata

    najbardziej mi sie podobalo stwierdzenie, ktos gdzies ostatnio napisal:
    "gospodarka zatoczyla pelne kolo, wskazniki sa tam gdzie byly w 2007"

    surowce, eur do pln, usd do pln
    zobaczcie gdzie to jest
    teraz pasowaloby im ustabilizowac i kolejny cykl oslabianai walut zachodu w nowym cyklu wzrostu gospodarczego
    zobaczymy czy im to sie uda

    dejavu

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety ten raport nie uwzględnia 3 podstawowych przyczyn kryzysu. Dlatego jesteśmy skazani na powtarzanie błędów w nieskończoność.

    1.Loose monetary policies by central banks worldwide
    2.Fractional Reserve Lending
    3.Governments' willingness to spend more money than they takes in
    http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2011/01/fcic-investigation-misses-big-picture.html

    OdpowiedzUsuń
  4. @Pawel-l

    Misha ma rację.

    Kryzysu można było uniknąć
    Krach finansowy z minionych lat był katastrofą, której można było zapobiec. Doprowadziły do niego zarówno luki regulacyjne, zaniechania rządu i banku centralnego, jak i nadużycia w sektorze prywatnym – oceniła Komisja Dochodzeniowa ds. Kryzysu Finansowego (FCIC), powołana przez amerykański rząd wiosną 2009 r.
    Wnioski te poparli jednak tylko demokratyczni członkowie 10-osobowego gremium, co rzutuje na ich obiektywność.

    - Największą tragedią byłaby akceptacja twierdzenia, że kryzysu nikt nie mógł przewidzieć i wobec tego nie dało się mu zapobiec. Jeśli przyjmiemy takie stanowisko, sytuacja się powtórzy – konkluduje FCIC w niemal 600-stronicowym raporcie, który zostanie opublikowany w czwartek. Wcześniej jednak dokument, oparty na przesłuchaniach ponad 700 świadków, otrzymały niektóre media.

    - Kryzys był skutkiem działań i zaniechań ludzi (...). Kapitanowie finansów i publiczni zarządcy naszego systemu finansowego ignorowali ostrzeżenia i nie zadawali sobie pytań, które pomogłyby im zrozumieć i opanować ewolucję ryzyka w tym systemie – napisała FCIC.

    Koronnym przykładem błędów po stronie regulatorów było pozwolenie na szybki wzrost podaży toksycznych kredytów. Krytyka spadła przede wszystkim na Alana Greenspana, byłego prezesa Rezerwy Federalnej, która jest w USA najważniejszym organem nadzorującym sektor bankowy. Autorzy raportu zarzucają mu ślepą wiarę w to, że rynki mogą regulować się same.

    Nadzorowi brakowało jednak także „politycznej woli”, aby rygorystycznie kontrolować instytucje finansowe – twierdzą demokratyczni komisarze FCIC. Jak wskazują, sektor finansowy przeznaczył w latach 1999-2008 około 2,7 mld USD na lobbing, a związane z nim jednostki i komitety przekazały ponad 1 mld USD na kampanie polityczne.

    Za kluczowe źródło kryzysu FCIC uważa „zaniechania w dziedzinie nadzoru i zarządzania ryzykiem w wielu systemowo ważnych instytucjach finansowych”. Instytucje te postępowały nieodpowiedzialnie, nadmiernie angażując się w papiery oparte na kredytach hipotecznych, pokładając zbyt dużą wiarę w innowacjach finansowych i stosując nadmierną dźwignię finansową. W tym kontekście wymieniane są takie spółki, jak American International Group (AIG), Merrill Lynch, Bear Stearns, Goldman Sachs czy Lehman Brothers. Dostaje się też agencjom ratingowym, które zbyt wysoko oceniały jakość toksycznych jak się okazało aktywów.

    Komisja Dochodzeniowa zarzuca administracji byłego prezydenta George’a W. Busha i Rezerwie Federalnej niespójną reakcję na kryzys, co przyczyniło się do wzrostu niepewności na rynkach finansowych. FCIC nawiązała do pozwolenia władz na plajtę Lehmana, choć wcześniej uratowały one przed bankructwem bank Bear Stearns.

    Prace FCIC od początku blokowały różnice poglądów członków, wynikające z ich partyjnej afiliacji. Spory sprawiły, że publikacja raportu została opóźniona o niemal półtora miesiąca. Ostatecznie podpisało się pod nim jedynie sześciu komisarzy nominowanych przez Partię Demokratyczną.

    Trzech komisarzy republikańskich zamierza opublikować raport mniejszościowy, w którym skupią się na węższym zbiorze fundamentalnych przyczyn kryzysu, a czwarty - Peter J. Wallison - pracuje nad własnym dokumentem. Ma się on koncentrować na rządowej polityce wspierania mieszkalnictwa, m.in. za pośrednictwem siostrzanych instytucji kredytowych Freddie Mac i Fannie Mae.

    OdpowiedzUsuń
  5. W raporcie FCIC wątek ten jest bagatelizowany, podczas gdy większość autorów książek na temat przyczyn kryzysu (np. Raghuram Rajan i Mark Zandi), uważa go za istotny dla zrozumienia wydarzeń z minionych lat. Według nich, próbując zwiększyć dostępność domów dla niezamożnych Amerykanów, Waszyngton istotnie przyczynił się do napompowania bańki na rynku nieruchomości.

    Komisja Dochodzeniowa, choć zarzuca Rezerwie Federalnej zaniechania regulacyjne, nie krytykuje jej za zbyt łagodną politykę pieniężną w przededniu kryzysu. Nie podkreśla też roli, jaką zdaniem wielu obserwatorów odegrała ona w zachęcaniu sektora finansowego do podejmowania nadmiernego ryzyka. Chodzi o deklaracje Greenspana, że bank centralny nie będzie próbował zapobiegać bańkom spekulacyjnym, ale pozostanie gotowy, aby po nich posprzątać.

    Republikańscy członkowie FCIC uważają, że raport nie akcentuje też wystarczająco globalnych sił, które przyczyniły się do kryzysu. Wskazuje się w tym kontekście na gigantyczne rezerwy walutowe szeregu państw rozwijających się, szczególnie Chin, które ze względu na ich politykę kursową były lokowane w aktywa dolarowe. W efekcie koszt kapitału w USA pozostawał niski nawet wtedy, gdy Fed w 2004 r. przystąpił do zaostrzania polityki pieniężnej.

    Pomimo partyjnych podziałów w łonie FCIC, jej dochodzenie pozwoli zainteresowanym wyrobić sobie zdanie na temat przyczyn kryzysu. Komisja zadeklarowała bowiem, że udostępni w Internecie zapisy przeprowadzonych na potrzeby raportu przesłuchań.
    http://www.parkiet.com/artykul/31,1012072.html

    OdpowiedzUsuń
  6. @SIP

    masz moze cos swiezszego niz raport od treasury borrowing advisory commity z 2009 roku?
    czy masz od fed albo ust prognozy pkb na nablizsze lata?

    mozesz jakis wykres tych prognoz wrzucic do dyskusji?

    OdpowiedzUsuń
  7. @hukers,

    dane od TBAC znajdziesz na stronie UST:
    http://www.treasury.gov/about/organizational-structure/offices/Pages/-Debt-Management.aspx

    nastepnie na dole zakładka zasoby (resources)

    OdpowiedzUsuń
  8. Swoją drogą, ja minutki z listopada TBAC, podaż długu omawiałem przy okazji bananowej republiki tutaj:
    http://stojeipatrze.blogspot.com/2010/11/usa-jest-bananowa-republika-to-juz.html

    OdpowiedzUsuń
  9. ale nie widze tam nigdzie prognozy pkb kwartalnie na 2011 czy 2012 rok

    widze tylko ile bedzie deficytu a to nie to samo
    chcialbym widziec kiedy pkb rzeczywiste rozjedzie sie z prognozowanym

    wydaje mi sie ze to wlasnie musimy obserwowac zeby nie przegapic dramatu

    OdpowiedzUsuń
  10. Parę ciekawszych wykresów z raportu zebrał ZH:
    http://www.zerohedge.com/article/charts-fcic-report

    OdpowiedzUsuń
  11. @hukers,

    to popatrz na raport CBO:
    http://www.zerohedge.com/article/cbos-revised-budget-sees-2011-deficit-rising-500-billion-15-trillion-4-trillion-deficit-thro

    OdpowiedzUsuń
  12. musze to napisac, przeprowadzam rozmowy z pracownikami na temat podwyzek

    budzet byl na caly dzial 5%
    jeden pracownik dostal 3, pytal sie dlaczego to mu powiedzialem ze tak go oceniam a poza tym musze wziac pod uwage innych pracownikow ktorzy maja duzo mniej i musze im podniesc zeby mieli ciut lepiej

    tenze pracownik poszedl do mojego przelozonego i powiedzial ze dzieki "kowalskiemu" ktoremu musial oddac czesc swojej podwyzki ma teraz mniej

    dlatego uwazam ze pracownik najemny to najnizszy szczebel rozwoju, taki pracownik ma tylko te wyplate i nie wie jak zrobic pieniadze, za 100 zł pojdzie nakablowac , drugiemu noge podlozyc

    nienawidze tych chamow
    sa zalosni, jak mnie jeszcze troche wnerwi to go zdegraduje z brygadzisty na fizycznego
    i narobi w spodnie

    najgorsi sa ludzie bez wyksztalcenia na stanowiskach gdzie wymagane jest wyksztalcenie , sa wyulgarni i uwazaja ze im sie nalezy wiecej,

    zobaczymy co powie jak go zdegraduje , koniec brania zarobkow osoby wyksztalconej bedac po srednim, moja cierpliowosc sie skonczyla, nigdy wiecej wspolpracy z niewyksztalconymi chamami

    OdpowiedzUsuń


Komentując anonimowo - podpisz się. Łatwiej prowadzi się dyskusję.
SiP