Jutro tj 14 lipca 2011 roku w ramach 96 posiedzenia sejmu i 21 punktu obrad nastąpi "Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania oraz niektórych innych ustaw (druki nr przebieg procesu legislacyjnego 4400 i 4407) - 3-minutowe oświadczenia w imieniu klubów i koła
- sprawozdawca poseł Aldona Młyńczak."
Komisja Infrastruktury jest (druk 4407) za przyjęciem 3 z 4 poprawek wprowadzonych w Senacie. KI proponuje odrzucić jedną z poprawek redakcyjnych, a przyjąć poprawki merytoryczne. Poprawki merytoryczne nie tylko wymagają od rządu sprawozdania z wykonania RnS po jego zakończeniu, ale również nie nakładają limitu wieku (35 lat) dla osób samotnie wychowujących dzieci. Dodatkowo wystarczy by tylko jeden z małżonków nie miał 35 lat a kwalifikować się będzie całe małżeństwo do programu Developer na Twoim. Oczywiście w mocy pozostają zmiany współczynnika tj na 1.0 dla pierwotnego i 0.8 dla wtórnego.
Swoją drogą to takie ułatwienie dla osób samotnie wychowujących dzieci jest dyskryminacją. Na ostatnim posiedzeniu Senatu tak o tym wypowiedział się Podsekretarz stanu Piotr Styczeń:
"Chciałbym również zauważyć, że wiek trzydziestu pięciu lat został utrzymany także przez Sejm w momencie, kiedy dopisano singli, dla wszystkich grup, ze skutkiem, o którym mówił także pan senator Rulewski. Mianowicie uznaliśmy, że pomimo przewidywanej ograniczonej akcji kredytowej – na przykład dla osób samotnie wychowujących dzieci – gdybyśmy różnicowali tutaj wiek, moglibyśmy spotkać się jednak z zarzutem dotyczącym pewnej dyskryminacji. Moglibyśmy spotkać się z zarzutem, że przepisy te w przypadku limitu wieku mają charakter dostosowawczy do działania programu i nie traktujemy w sposób jednakowy wszystkich grup kredytobiorców."
Wracając do 14 lipca - na bazie tzw "minutówek" przedstawionych na stronie Biura Prasowego Kancelarii Sejmu można stwierdzić, iż 21 punkt obrad powinien być mniej więcej przedstawiony około 19.30-19.45.
Wydaje się również, iż w tym momencie sprawa zostanie przegłosowana i skierowana do podpisu Prezydenta RP. W ten sposób około w połowie sierpnia 2011 zmiany weszły by w życie (zakładając brak weta Prezydenta RP).
Czy tak będzie i mój tok myślenia jest poprawny to okaże się w dużej mierze już jutro wieczorem.
Transmisję z obrad sejmu można śledzić na TVP Parlament, Radio Parlament czy przez www.
Za każdym razem i przy każdej okazji będę podkreślał i to też teraz czynię, że nie wprowadzono innych zmian, które zmieniłyby patologiczne wyliczanie ceny m2 w programie RnS. Nadal:
- podwójnie uwzględniana jest inflacja,
- dowolna inwestycja ma znaczenie na wskaźnik - np co ma wspólnego budowa apartamentu Złota 44 w centralnej dzielnicy Warszawy za ponad 20 tyś/m2 z socjalnym programem Developer na Twoim? Zwracam uwagę, iż oddanie do użytku apartamentów zaburza średnią cenę (dodatkowo brak stosowania mediany!) jaka wg mnie powinna być wykorzystana w programie RnS. Nota bene ten aspekt zyska na znaczeniu w kolejnych kwartałach, gdyż to właśnie takimi inwestycjami koszt budowy 1 m2 w dużych miastach może zostać "podrasowany" do programu RnS,
- program bazuje na ustaleniach i błędnych wytycznych Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast który nota bene już od dłuższego czasu nie istnieje, a które to ustalenia dają sporą możliwość Wojewodzie wpływu na cenę ogłaszaną przez poszczególne Urzędy Wojewódzkie
Obecnie ma miejsce tzw godz. 9,00 – 11,15
OdpowiedzUsuń-
Pytania w sprawach bieżących (pkt 13)
godz. 11,15 – 12,45
-
Informacja bieżąca (pkt 14)
wydaje się że 8 i 9 pkt "PYTANIA W SPRAWACH BIEŻĄCYCH"
pkt 10 to:
Posłowie Maciej Orzechowski i Aldona Młyńczak - PO
w sprawie ułatwienia nabycia mieszkania młodym Polakom po zakończeniu programu "Rodzina na swoim"
- do Ministra Infrastruktury.
Z kolei dziwna sprawa bo Radio Parlament wskazuje że głosowanie w sprawie RnS jest w piątek rano:
"W piątek rano przewidziano głosowania. Odbędzie się trzecie czytanie zmiany ustawy o Policji. która łagodzi wymagania wobec osób starających się o pracę w Policji. Planowane jest też trzecie czytanie zmian w Prawie energetycznym. Posłowie przegłosują też poprawki Senatu do kilku ustaw, w tym do ustawy o finansowym wsparciu rodzin."
http://www2.polskieradio.pl/radioparlament/wydarzenia/artykul196491_na_trzydniowe_posiedzenie_zbiera_sie_sejm.html
Moze byc zatem tak że sprawozdanie jest dzisiaj a głosowanie jutro.
Rozpoczęła się informacja bieżąca w sprawie RnS.
OdpowiedzUsuńMin. Infrastruktury - "Rodzina na swoim"
OdpowiedzUsuńIAR - Biznes
14 Lip 2011, 14:28
14.07.2011 (IAR) - Wnioski złożone w ramach programu „Rodzina na swoim” przed dniem wejścia w życie przepisów wygaszających program, będą rozpatrywane w oparciu o ustawę sprzed nowelizacji - zapewnił Piotr Styczeń, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wiceminister odpowiadał na pytania posłów Platformy Obywatelskiej w sprawie ułatwienia nabycia mieszkania młodym Polakom po zakończeniu programu "Rodzina na swoim".
Przedstawiciel ministerstwa poinformował posłów, że w jego resorcie przygotowany został projekt zmiany ustawy o ochronie praw lokatorów. Jest po konsultacjach i czeka na przyjęcie przez rząd. Ma dotyczyć mieszkań będących w zasobie skarbu państwa i gmin. Dwa inne projekty zostały poddane konsultacji społecznej, która potrwa do końca miesiąca. Pierwszy projekt dotyczy reformy wsparcia budownictwa społecznego realizowanego najczęściej przez TBS-y. Styczeń powiedział, że ministerstwo chce rozwinąć akcję budownictwa na wynajem, bez prawa dojścia do prawa własności, ale jednocześnie bez udziału środków własnych.
Druga ustawa, roboczo nazwana społecznymi grupami mieszkaniowymi ma być skierowana do osób, które nie są w stanie zaspokoić swoich potrzeb mieszkaniowych biorąc kredyt hipoteczny. Ministerstwo proponuje, by po spłacie w czynszu zobowiązań inwestora można było otrzymać prawo własności.
IAR/Danuta Zaczek/Radio Parlament/to/
Obecnie trwa 20 punkt porządku obrad. Kolejny punkt to "Sprawozdanie Komisji o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin
OdpowiedzUsuńw nabywaniu własnego mieszkania oraz niektórych innych ustaw (druki nr 4400 i 4407) (3-minutowe oświadczenia w imieniu klubów i koła) (pkt 21)"
Głosowanie powinno być jutro rano.
@RnS
OdpowiedzUsuńObecny punkt jest z godz. 18,45 –19,30
więc mają spóźnienie około godziny.
Ruszyło sprawozdanie - 21 punkt:
OdpowiedzUsuńhttp://www2.polskieradio.pl/radioparlament/player.aspx?tab=1
1. PO - zgodnie ze sprawozdaniem infrastruktury
OdpowiedzUsuń2. PiS - odrzuca wszystko
3. SLD - za 2 i 3 .odrzuca 1 i 4
4. PSL - zgodnie ze sprawozdaniem infrastruktury
5. PJN - odrzuca wszystko.
Błądek z PiS - odleciał - "wszyscy chwalą RnS"
Ogólnie kabaret.
PO, PSL - zagłosuje zgodnie z rekomendacją Komisji, PiS poprze tylko 2 poprawkę, SLD 2 i 3. PJN zoagłosuje przeciw ustawie, tylko nie wiem czy wszystkim, chyba się pogubiłem, albo ten poseł coś zamotał.
OdpowiedzUsuńalbo PiS się wstrzyma z 2., któraś partia miała się wstrzymać z 2...
OdpowiedzUsuńStyczeń twierdzi przy odpowiedzi na pytanie posła z PiS iż środki budżetowe z RnS (tudzież ich jakaś część) mają być skierowane na programy tam gdzie osoby chętne nie mają zdolności kredytowej - program np SGM i coś jeszcze.
OdpowiedzUsuńW jednym skrócie chcą odejść od programu gdzie ludzie mają zdolność (RnS) do programu gdzie ludzie nie mają takiej zdolności - skoncentrować się na czynszówkach i SGM.
@C64
OdpowiedzUsuńNie ma znaczenia czy się wstrzyma czy nie. Przegłosują poprawki, zatem przegłosują jutro rano całość. Zatem jeszcze jutro skierują ustawę do Prezydenta RP.
Prezydent RP jest "lewicujący" (ostatnio odrzucenie odrzucenia sprawozdania KRRiT, szef NBP - Belka, itp) a lewica poparła poprawki i projekt (single).
OdpowiedzUsuńPrezydent nie powinien zatem zawetować ustawy i ją podpisać.
No i dobrze wszystko się toczy, ja dziś zrobiłem rundkę po lokalnych biurach nieruchomości, wyjaśniłem ze szukam już pod przyszły (po nowelizacji) limit w RNS. Obejrzałem nawet dwa mieszkania, heh nawet nie spodziewałem się, że tak łatwo można zejść 20% z ceny ofertowej w okolice limitów RNS.
OdpowiedzUsuńPytanie do tutejszych speców od finansów, Jak myślicie w jakim kierunku pójdzie atrakcyjność oferowanych kredytów jeżeli Banki zachodnie musiały by ponieść cześć kosztów bankructwa Grecji. Mogą wskutek tego nagle gwałtownie skoczyć koszty proponowanych w Polsce kredytów? i zamiast marż 1,2% mogą być marże ~2,5%?
@rns
OdpowiedzUsuńdzisiaj glosowanie miedzy 9.00 a 10.30.
niestety siedze w serwisie szyb wiec nie mam mozliwosci posluchania. bede wdzieczny za relacje z glosowania tutaj.
hej
@RnS
OdpowiedzUsuńDobra jestem w domu. O dziwo jest awaria systemu do głosowania więc wszystko wstrzymali
@Mirosław
OdpowiedzUsuń"Obejrzałem nawet dwa mieszkania, heh nawet nie spodziewałem się, że tak łatwo można zejść 20% z ceny ofertowej w okolice limitów RNS. "
O jakim mieście napisałeś? Rynek wtórny czy pierwotny? Napisałeś o agencjach więc zakładam że wtórny, jednak nie raz widziałem w agencji mieszkanie z pierwotnego.
ktoś z PiS: homoaktyw i GW, hahaha, ale jaja na tych posiedzeniach
OdpowiedzUsuńRnS to punkt 21. Obecnie głosują na temat 12 punktu.
OdpowiedzUsuń@c64
OdpowiedzUsuńTa, homoaktyw mnie rozbawił. W ogóle to tam wesoło jest, taki teatrzyk. Czuję się jak tych dwóch satyryków w loży szyderców, w muppet show, co siedzieli zawsze na górze:
http://www.youtube.com/watch?v=j_T9YtA1mRQ
RnS - głosowanie
OdpowiedzUsuń1 - odrzucona przez sejm
OdpowiedzUsuń2 - przyjęta przez sejm
3 - przyjęta przez sejm
4 - przyjęta przez sejm
Teraz do Prezydenta.
i poseł Adamczyk po głosowaniu o marzeniach ludzi chcących się zakredytować, żenada.
OdpowiedzUsuń@c64
OdpowiedzUsuńPiS gra w bębny pomocy "biednym i uciśnionym". Wg mnie to dobitnie pokazuje że nie wiedzą za dużo o tym programie i jego wpływie na ceny nieruchomości. Niestety.
Kiedy prezydent moze podpisać nowelizacje? Dzis chyba tego nie zrobi, jakies prawdopodobne terminy?
OdpowiedzUsuń@Ewa
OdpowiedzUsuńPatrz nowy wpis.
@SiP
OdpowiedzUsuńRynek wtórny, Miasto GOP-u poniżej 200 tyś mieszkańców, deweloperzy u mnie mają niewielką ofertę 4 projekty (~140 mieszkań razem), i bardzo fatalną sprzedaż (kilka, max 10 na pół roku) pomimo cen ofertowych w okolicach 3,3 - 3,5 kpln za metr. Powodem jest głównie odpływ ludności do domków jednorodzinnych miast ościennych GOP, kiepska lokalizacja projektów bo plany zagospodarowania wykluczają najbardziej atrakcyjne dzielnice miasta z nowego budownictwa wielorodzinnego.
Gdybym wiedział, że chociaż deweloper ma na oku pojedyncze działki z mojej dzielnicy to bym się zastanawiał, ale tak to nie wielki mam wybór. W dodatku jak patrze na projekt SGM to nie mam ochoty wtopić z deweloperem. Choć spróbuje z jednym po-negocjować, dla ciekawości.
Ja jestem w o tyle innej sytuacji od Wawy, Wrocka, Krakowa, że u mnie nawet jeśli ceny średnie spadną jakimś hukiem to max o 300-400zł to nie ta skala zysku z czekania na niższe ceny.
Witam! Nowa ustawa zakłada, że jako singiel mogę wziąć kredyt w ramach RnS tylko przy mnożniku 0,8 nawet na nowe mieszkanie dobrze zrozumiałem? Pomóżcie z góry dziękuję
OdpowiedzUsuń@ wszystkich obowiazuja te same wspolczynniki. 1.0 pierwotny 0,8 wtorny. roznica w metrazu.wtorny. roznica w metrazu.
OdpowiedzUsuńCzy napewno? Znalazłem w internecie też taki artykuł:
OdpowiedzUsuń"Najważniejszą z wprowadzanych zmian jest obniżenie współczynnika służącego do wyliczania limitów cen mieszkań, który dotychczas wynosił 1,4. Ustalono, że będzie to 1,0, co spowoduje obniżenie cen mieszkań zakwalifikowanych do dopłat o 28,6 proc. i znacznie ograniczy dostęp do kredytów w atrakcyjnych lokalizacjach. Współczynnik ten wyniesie jednak 0,8 dla transakcji na rynku wtórnym oraz dla klientów innych niż małżeństwa i osoby samotnie wychowujące dzieci (czyli początkowych beneficjentów programu). Taka zmiana sprawi, że np. w Warszawie single będą mogli kupić mieszkanie za maksymalnie 5,6 tys. zł za m2, ale już w położonym tuż poza granicami stolicy Piasecznie – za maksymalnie 3024 zł. A to i tak nieźle, bo poza Rzeszowem w województwie podkarpackim limit dla rynku wtórnego i singli spadnie do niecałych 2,3 tys. zł."
@Wilkupie
OdpowiedzUsuńTo co zacytowałeś to nie jasno napisany wpis z OF.
Autor napisał o przypadku 0.8, ale równie dobrze mógł opisać kwoty na bazie 1.0.
Zresztą zawsze powtarzam - CZYTAĆ AKTY ŹRÓDŁOWE:
http://www.senat.gov.pl/k7/dok/dr/1250/1250.pdf
Podsumowując, to co napisałem jest poprawne.
Jeśli nie jest to napisz mi na bazie zlinkowanego materiału z Senatu, wskaż artykuły i punkty na bazie których twierdzisz że jest inaczej.
Właśnie w ustawie nic takiego nie znalazłem tylko w tekscie doradcy z OF.Już wszystko rozumiem. Wielkie dzięki za pomoc,pozdrawiam!
OdpowiedzUsuń@wilkupie
OdpowiedzUsuńTak miało kiedyś być, tj w jakims wniosku z Komisji Infrastruktury były takie pomysły:
"Zaproponowano także zamknięcie programu dla nieruchomości z rynku wtórnego i rezygnację z wcześniejszego pomysłu - dopuszczenia do preferencyjnych kredytów jednoosobowych gospodarstw domowych i związków partnerskich. Środowe spotkanie sejmowej podkomisji wprowadziło jednak spore zamieszanie w tym temacie. Posłowie chcieliby wrócić do pomysłu udostępnienia dopłat dla singli (dla mieszkań o powierzchni do 50 mkw.) oraz nie wykluczać z programu rynku wtórnego.
To oznaczałoby rozszerzenie liczby potencjalnych beneficjentów. Aby budżet wytrzymał takie obciążenie zaproponowano, by dla rynku wtórnego oraz klientów innych niż małżeństwa i osoby samotnie wychowujące dzieci współczynnik służący do wyliczania limitów cen mieszkań wynosił nie 1,1, a 0,8. Taka zmiana sprawiłaby, że np. w Warszawie single mogliby kupić mieszkanie za 5,6 tys. zł, ale już w położonym tuż poza granicami stolicy Piasecznie - za maksymalnie 3024 zł. A to i tak nieźle, bo poza Rzeszowem w województwie podkarpackim limit dla rynku wtórnego i singli spadłby do niecałych 2,3 tys. złotych."
http://serwis-inwestora.pl/banki/rodzina-na-swoim-jednak-dla-singli
To było napisane wtedy kiedy miało być 1.1 i 0.8.
W mojej ocenie wprowadzenie 1.0 (a więc obniżenie z 1.1 do 1.0) pozwoliło zaoferować singlom i osobom samotnym mieszkania w wawie za 7tys (1.0 na pierwotnym).
Tych zmian było tyle że mozna się pogubić. JA jednak przyznaję bazuję na akcie pierwotnym w Senacie o druku 1250 (bo druki 1250a i 1250b czy 1250z to poprawki ktore nie zmienily nic w materii współczynnika). Zresztą masz dalej 4400 i 4407 które to podsumowuje w Sejmie.
@Wilkupie
OdpowiedzUsuńrozumiem że Ciebie to Cieszy jako "docelowy kredytobiorca". Ja uważam że 7tys to dużo jak na Wawię, bo spokojnie znajdziesz mieszkania w tej cenie. Mowię tutaj o zwyklym mieszkaniu w segmencie popularnym oczywiscie, a nie willach czy mieszkaniach w srodmiesciu.
Dla mnie to błąd w programie, zresztą ten cały program to jedna wielka pomyłka. Nie naprawiono żadnego z błędów jakie w nim znalazłem, a jedynie obniżono wskaźnik. Nadal wojewodowie obliczają docelową cenę m2 do programu w błędny sposób. Nadal współczynnik jest zawyżony.
Pytanie co z tym zrobić? Zmiany już są zaklepane i pewnie nikogo to nie będzie obchodzić. Niestety. Umówmy się bowiem że przecież 7tys to dużo jak na koszt budowy mieszkania. Koszty budowy są niższe niz wskazane 7tys w Warszawie.
A możliwe że będzie wiecej jak 7000 bo inflacja była wysoka tj 5%.....Niestety dla mnie cały program pozostał nadal szwindlem na szkodę Państwa i z korzyścią dla Developerów czy Banków :(
SiP masz tu rację ale nie jest łatwo obniżyc ceny mieszkan taką czy inną ustawą,główne elementy to popyt i podaż,są nabywcy to cena idzie w górę.
OdpowiedzUsuńJa jestem(pewnie w mniejszości) zadowolony z tej nowelizacji i najpewniej niedługo z niej skorzystam.
@wilkupie
OdpowiedzUsuń"SiP masz tu rację ale nie jest łatwo obniżyc ceny mieszkan taką czy inną ustawą,główne elementy to popyt i podaż,są nabywcy to cena idzie w górę.
Piszesz bzdury niestety. Znam te bajki o popycie i podaży, tylko widzisz to jest prawdziwe przy elastycznym popycie i podaży, braku barier wejscia na rynek itp.
Wysokie ceny mieszkan latwo zbic - wystarczy ograniczyc kurek z kredytem (glowny powód "mocy" popytu)
czyli
calkowicie wywalic program RnS (obecnie to 25% wszystkich kredytów na rynku), zaostrzyc przepisy co do kredytów walutowych. Wspierac oszczedzanie - niech sie ludzie naucza oszczedzac.
To strona popytowa.
Stronę podażową łatwo pobudzić do budowania duzej ilosci mieszkan poprzez ukrócenie biurokracji i korupcji w urzędach (jak najmniej powinno zalezec od decyzji jakiejs biurwy w urzedzie), uproscic plany zagospodarkowania - tutaj wymóc na miastach ich uchwalenie w ciagu najlblizszych np dwoch lat, i ograniczyc proces budowlany poprzez wydawanie decyzji z automatu po 1 miesiacu max jesli są plany.
Dodatkowo ułatwić procedury finansowania projektów developerskich czy źródła finansowania (tutaj juz jest catalyst ale cos by sie jeszcze przydało).
W tym momencie masz duza podaz mieszkan z uwagi niskich kosztów wejscia, krotkiego czasu budowy. Popyt wezmie kredyt na nizsza kwote i kazdy zarobi, w tym i gospodarka.
Tak naprawde to zrobienie tego to max 2 lata-3lata. Jeden rzad moglby t zrobic. Niestety obecna klasa polityczna, a szczególnie PO to kompletni lenie i oszuści więc po nich nie ma co sie spodziewac pomocy. Z kolei SLD, PiS i PSL mysli ze rozwiaze problem poprzez dawanie duzych dotacji - mocno ograniczeni umysłowo ekonomicznie.
Odchodząc jednak od problemu niekompetentnych polityków to naprawdę sprawa jest prosta. Trzeba tylko chciec.
Jak dla mnie pierwotne założenia nowelizacji same w sobie nie były złe jako element wygaszania programu. Niestety obawiam się, ze całość wygaszania jest teraz spóźniona o 2-3 kwartały. Deweloperzy nie wiedząc co będzie poszli va-bank i zamiast dostosowywać do nowych cen będą prowadzić wojenki cenowe na bankructwa, które medialnie i spektakularnie uderzą w zły rząd który likwiduje dobry program, stąd trzeba patrzeć jak się rozwija SGM, gdyż jak będzie w lesie to jak dla mnie nie zlikwidują programu RNS.
OdpowiedzUsuńJak dla mnie o tym zdecydowali duzi gracze nie obawiający się utraty płynności finansowania (najwyżej nie uruchomią, spowolnią kilka projektów). Na ceny tych patrzą mniejsi lokalni, którzy wg planów pierwszych mają zbankrutować zostawiając medialny smród i uzasadnienie pozostawienia RNS. Po prostu obawiam mocnej konsolidacji rynku i mniejszej konkurencji cenowej w przyszłości. Gdyby zmiany RNS były pewne i z dużym wyprzedzeniem, zostały wprowadzone zanim poszły w górę stopy PLN to rzeczywiście było by to bardziej płynne wygaszanie programu. Teraz to może być nie ciekawie, szczególnie ze prawo dotyczące ochrony klientów deweloperów też dopiero się tworzy, tzn też jest spóźnione.
Wg mnie niebawem będzie najlepszy okres na zakupy grupowe u deweloperów. O każdą większą grupę lokalni deweloperzy będą się mocno bić. Szczególnie, że jedna ze stron może grać na plajtę innego dewelopera i chętnie może poświecić kilkaset tysięcy na jednorazowej transakcji by pozbyć się konkurencji na lata. Nieraz wybór takiej grupki może decydować kto splajtuje, a kto zostanie na rynku. Kupując indywidualnie możemy źle wybrać, i zostać z mega problemem, jeżeli porządnie nie zabezpieczyliśmy się prawnie.