27 października 2011

Czy znikną instrumenty CDS na dług państw? Czy grozi nam hiperinflacja?

Wprowadzający cytat dnia:
Following last night’s quasi-deal, the whole concept of a sovereign CDS in the Eurozone appears to be finished. If losing even 50 per cent of your money on Greek government bonds doesn’t trigger payout on the CDS insurance you purchased, what is the point of them? Eurozone sovereign CDS are now virtually worthless.
z Avoiding triggering Greek sovereign CDS is a mistake

Na szczycie ustalono m.in. "dobrowolne" ograniczenie długu Grecji w sektorze prywatnym o 50%. Dokonano więc "dobrowolnej" restrukturyzacji długu na kwotę 100 mld euro (z całego długu na ponad 350 mld euro, a sektora prywatnego 200 mld euro. Tak więc tak naprawdę restrukturyzacja wyniosła nie więcej jak 28% całości długu), dodatkowo osładzając ofertę w PSI (Private Sector Involvment) o 30 mld euro dla banków które wezmą udział w ograniczeniu długu. Tak czy siak wstępnie stowarzyszenie zarządzające derywatami ISDA zasugerowało, że taka "dobrowolna" restrukturyzacja, czy wręcz darowanie długu przez banki europejskie, oznacza brak zdarzenia kredytowego. Co więcej zasugerowano w przewodniku, że nawet przyznanie przez agencje ratingowe ratingu D czyli Default (bankructwo) może nie uruchomić zdarzenia kredytowego. Krótko - banki wystawiające CDS na dług grecki NIE wypłacą zapewne pieniędzy. Skoro tak, to CDS, a więc ubezpieczenie od bankructwa, są bezwartościowe. Oczywiście CDS wystawiły największe banki jak JP Morgan, które tworzą reguły gry. Samych CDS tak przy okazji nie było dużo bo maksymalnie 3,6 mld euro a więc wypłata kształtowała by się w okolicy 1,8 mld euro. To naprawdę małe pieniądze w skali długu wartego 350 mld euro.

O tym czy CDS okażą się bezwartościowe dowiemy się kiedy jeden z podmiotów posiadający co najmniej jeden kontrakt CDS wystąpi do komitetu ISDA z prośbą o oszacowanie sytuacji jaka miała miejsce tj czy darowanie długu oznacza zdarzenie kredytowe czy nie. Odpowiedź pewnie będzie jeszcze w tym roku.

Zanegowanie wypłaty oznaczać będzie jednak że CDS są bezwartościowe. Takie zdarzenie miało już miejsce chociażby w przypadku zamiany długu Argentyńskiego w 2001 co spowodowało zamarcie rynku CDS na państwowy dług, aż do 2003/2004 roku.

Gdyby takie zdarzenie miało miejsce to efekty będą straszne. Skoro podmiot kupujący obligacje nie będzie mógł się zabezpieczyć przed ryzykiem to albo w ogóle nie kupi obligacje danego państwa, bądź jeśli posiada pozycje np w obligacjach włoskich - sprzeda je. Skutek będzie jeden - wzrost rentowności (oprocentowania) obligacji państwowych i to w momencie gdzie świat zachodu przeżywa kryzys zadłużenia. Jeśli do tego dodamy wymogi kapitałowe na tier1 w wysokości 9%, regulacje Bazylea III czy Solvency II w sektorze ubezpieczeniowym to można być pewnym MOCNEGO ograniczenia wzrostu gospodarczego czy nawet poważnej recesji. Banki będą się musiały MOCNO zdelewarować (zlikwidować dźwignię finansową). Będzie to o tyle szkodliwe dla gospodarki, że w europie, w przeciwieństwie do ameryki, istnieje silne powiązanie sektora finansowego z realną gospodarką. Banki bowiem mocno finansują realne przedsięwzięcia jak np kredyt kupiecki. Już teraz banki francuskie ostrzegły polityków i przedsiębiorców by nie zdziwili się, że Boeing zyska udział w rynku w stosunku do Airbusa, gdyż banki nie będą mogły sfinansować drogich i dużych transakcji. Europa zacznie więc tracić udział w rynku.

Wielu zwolenników ograniczenia dźwigni finansowej, rynku CDSów itd będzie piała z zachwytu, tylko moim zdaniem nikt nie zdaje sobie sprawy z prawdziwych nadchodzących konsekwencji. Takie zachowanie zwiększa jak dla mnie mocno ryzyko drukowania pieniędzy na niespotykaną skalę a docelowo grozi to bardzo wysoką inflacją jeśli nie hiperinflacją. Widać to doskonale po zachowaniu cen srebra czy złota w dolarach po ogłoszeniu pseudo sukcesu Strefy Euro.

Zainteresowanym polecam jak zwykle świetny wpis Macro-man tutaj:RIP DM Sovereign CDS (2006-2011), uwagi Barclay na temat CDS, Attention Finally Turns To The Two Ultimate Backstoppers Of The World: Germany And China, czy FYI ISDA GGB CDS CYA. Unia Europejska wcale nie rozwiązała żadnego realnego problemu, a nawet wbrew pozorom docelowo pogorszyła sytuację. tutaj polecam wpis Ambrożego: Europe’s Punishment Union . By tylko zacytować kawałek:

Very quickly, there has been much loose talk about EU fiscal union. What was agreed at 4AM this morning is nothing of the sort.

It is a "Stability Union", as Angel Merkel stated in her Bundestag speech. Chalk and cheese.

"Deeper economic integration" is for one purpose only, to "police" budgets and punish sinners.

It is about "rigorous surveillance" (point 24 of the statement) and "discipline" (25), laws enforcing "balanced budgets" (26), and prior vetting of budgets by EU police before elected parliaments have voted (26).
[..]
But none of this is fiscal union. There is no joint bond issuance, no move to an EU treasury, no joint budgets with shared taxation and spending, no debt pooling, and no system of permanent fiscal transfers. Nor can there be without breaching a specific prohibition by Germany's top court, a prohibition that could be overcome only by changing the Grundgesetz and holding a referendum.
[..]
As Sir John Major wrote this morning in the FT, this does not solve EMU’s fundamental problem, which is the 30pc gap in competitiveness between North and South, and Germany’s colossal intra-EMU trade surplus at the expense of Club Med deficit states.
[..]It is therefore unlikely to succeed. It means that Italy, Spain, Portugal, et al must close the gap with Germany by austerity alone, risking a Fisherite debt deflation spiral. As I have written many times, this is a destructive and intellectually incoherent policy, akin to the 1930s Gold Standard. It risks conjuring the very demons that Mrs Merkel warns against.

28 komentarzy:

  1. Świetny wpis:
    THE GLOBAL GOVERNMENT PUT
    n the last few years we’ve witnessed unprecedented government intervention at every twist and turn. We’ve seen massive fiscal stimulus, endless monetary stimulus, QE2, Euro plans, etc, etc. It’s been an endless parade of government “fixes” that don’t appear to have really fixed anything. And if you’ve been an investor in this market, there is one clear cut lesson from all of this government intervention – don’t fade government intervention. If you’ve shorted government intervention in the last few years you’ve had your face smashed into the pavement time and time again.

    The problem is, without the government intervention, market participants inevitably settle into the reality that the government isn’t really fixing anything through all of these various policies. They’re more or less shuffling chairs around on the deck of the Titanic. And yes, they can move the chairs where ever they want when ever they want, but they’re not fixing the hole that is sinking the ship. So this market has turned into one great big “buy the rumor and sell the news” event. This all really started in early 2009 when rumors of suspension of mark to market and the implementation of several other government policies were rumored to be on the table. At that time I made an incredibly lucky buy call the day before the market bottomed on March 8th (my thinking was entirely based on this idea of not fading the government), but I never could have imagined that the strategy over the next 3 years would be one of constantly trying to front run the governments at every twist and turn.
    więcej:

    http://pragcap.com/the-global-government-put

    OdpowiedzUsuń
  2. Inna beczka:
    500 tys dolarów i masz wize w USA:)

    Bill would encourage foreigners to buy U.S. homes
    The bipartisan Senate bill would allow foreigners who spend at least $500,000 on a residential property to obtain visas allowing them to live in the United States.
    http://www.latimes.com/business/la-fi-visas-home-buyers-20111021,0,6715779.story

    OdpowiedzUsuń
  3. Z liczb wynika, że zabezpieczone CDS-ami było 1% długu Grecji. Skoro pożyczkodawcy ubezpieczają 1% wartości długu, to stwierdzenie że po wycofaniu CDS-ów nikt nie będzie kupował obligacji jest bardzo ryzykowne. Skoro w obliczu realnego bankructwa 99% udziałowców nie zabezpieczyło za wczasu długu, to chyba o czymś to świadczy? Albo sektor finansowy takie zabezpieczenia ma głęboko w 4 literach, ponieważ no risk no fun i szkoda kasy na ubezpiecznia albo wie, że były nic nie warte, bo Grecja nie mogła zbankrutować. Czyżby nie wiedział o tym ten 1%, który liczył na default i zwrot kasy z CDS??? Zabawne. Wczoraj sektor prywatny zgodził się na 50% stratę zamiast bankructwa. Dlaczego? Bo skoro 99% długu była nieubezpieczona, to jest chyba oczywiste, że te 99% procent stracenców chciało przynajmniej odzyskać część kasy zamiast zera. "Zrobionych w CDS" jest tak na prawdę tylko 0.2% wierzycieli, bo im się ten 100% zwrot kasy zwyczajnie moralnie należał. Dlaczego 0.2%? Bo tylko jakieś 20% posiadaczy CDS miało realnie obligacje (wnioskuję ze statystyki całego rynku, nie znam dokładnych danych odnośnie Grecji). Reszta CDS-ów jest niepokrytych i to ich cwani właściciele spekulanci teraz najbardziej wyją z bólu, produkując takie raporty jak wyżej i próbując udowodnić jak bardzo jest to niemoralne i jak źle wpłynie to na światową gospodarkę i inne pierdoły. I nie jest mi ich żal, bo cwaniacy chcący zarobić na bankructwie państwa dostali po dupie. Życie jednak czasami bywa sprawiedliwe. Światowa gospodarka (99% porzyczkodawców) wybrała rozwiązanie, które dla niej było lepsze / opłacalniejsze, mniej kosztowne, więc "świat" na tym na pewno nie stracił.

    OdpowiedzUsuń
  4. te wartoscie cds to byly Net. cds jest wiecej o kilka razy.

    OdpowiedzUsuń
  5. ad vocem. liczba cds na dlug grecji nie jest nawet wazna. sa panstwa na ktorych jest tego wiecej. tu chodzi wlasnie o to ze cds na wszystkich stana sie nie wazne.

    OdpowiedzUsuń
  6. Z tego wniosek, że wczorajszy rajd euro może mieć krótki żywot. Zresztą w myśl maksymy giełdowej "kupuj plotki, sprzedaj fakty" nie można się niczego innego spodziewać.
    Ten rajd indeksów giełdowych również mnie nie przekonał. Inna sprawa, że jesień to akurat tradycyjnie dobry okres dla rynków akcji. Mimo wszysko obstawiam korektę od początku listopada jak tylko skończy się to "windows dressing".

    OdpowiedzUsuń
  7. Pytanie:
    Co się dzieje, że się CHF umacnia?
    Ciekawe co tym razem zrobi NBS.

    OdpowiedzUsuń
  8. @C644

    Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź:
    Deutsche Bank AG (DBK), Germany’s biggest lender, used credit swaps to help cut its net sovereign risk related to Italy to 996 million euros ($1.4 billion) as of June 30, from 8.01 billion euros six months earlier, Chief Financial Officer Stefan Krause said July 26.The Frankfurt-based lender said this week it has since increased its risk associated with the nation’s debt as it stepped up market making.
    http://www.bloomberg.com/news/2011-10-28/credit-default-swaps-as-hedge-threatened-by-greece-debt-plan.html


    Całkowicie z Tobą się nie zgadzam w sprawie karania spekulantów. Umowa to umowa, i może być z samym diabłem i należy jej przestrzegać.

    Poza tym, po raz kolejny posługujesz się pseudo informacjami o wielkości i ilości niepokrytych CDS (naked CDS) NIGDY nie podając wiarygodnego źródła swoich danych. Bez źródła i wyliczeń takie coś dla mnie nie istnieje.

    OdpowiedzUsuń
  9. @kecaj84

    NA razie bym nie przesadzał z ruchem na USDCHF czy EURCHF

    OdpowiedzUsuń
  10. Spotkałem się z komentarzem, że jeśli ktoś dobrowolnie godzi się na redukcję o 50%, to odszkodowanie z CDS mu się nie należy, ponieważ się na to zgodził. Coś na kształt sytuacji, że przychodzi cie okraść złodziej i ty mu mówisz by cię nie okradał, a ty mu za to dasz 1000zł. Więc jak mu dałeś dobrowolnie ten 1000, to nie masz prawa żądać ubezpieczenia z tytułu kradzieży.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kilka kwestii odnośnie obecnej sytuacji:
    a) rynek obligacji zachwieje się w posadach ponieważ przestały obowiązywać umowy a decyduje polityka - jeśli kilku panów w kluczowych instytucjach nie nazwie likwidacji części długu np. Grecji bankructwem to tego bankructwa nie ma. Pozostają jednak realne straty wierzycieli.
    b) realne straty pokrywa się z kieszeni podatnika, ale jest to nowy dług udzielany przecież przez te same instytucje które poniosły straty podczas poprzedniego bankructwa-niebankructwa. Zażądają więc zdecydowanie wyższej premii ponieważ ostatnia sytuacja może się szybko powtórzyć w innym miejscu. Wzrasta więc koszt obsługi zadłużenia.
    c) na południu Europy są państwa mające już teraz problemy z obsługą zadłużenia więc jeśli wzrośnie premia za udzielanie nowych kredytów to szybko ustawią się w kolejce za Grekami.
    d) tego nie wytrzyma żaden fundusz bo nie ma tyle kasy by pomóc wszystkim więc będzie druk i inflacja, albo będą seryjne upadłości państw
    Czy dobrze kombinuję i co należy więc robić aby na tym zarobić?

    OdpowiedzUsuń
  12. http://ftalphaville.ft.com/blog/2010/05/19/235726/%E2%80%98how-can-a-cds-market-be-made/

    podaje jako przykład źródła twierdzącego, że naked CDS to 70-80%. Wiem, że zawsze możesz stwierdzić, że jakiś Tim Backshall z Credit Derivatives Research się nie zna, ja prawdę mówiąc też nie wiem kto to, ale nie spierajmy się o ułamki, każdy z branży potwierdza przy pierwszej lepszej okazji, że udział jest "znaczny" i to chyba nie podlega dyskusji.

    Dla mnie naistotniejsze w tym wszystkim jest to, że prywatni zgodzili się na 50%, tzn. że większość była niubezpieczona. Być może wzieli również pod uwagę dodatkowe koszty związane z bankructwem, nie dotyczące bezpośrednio rynku obligacji. W przeciwnym wypadku byłoby parcie na bezwarunkowe bankructwo Grecji i realizację CDS-ów.

    OdpowiedzUsuń
  13. @the-real-bronco

    Masz bardz odobry tok rozumowania.

    OdpowiedzUsuń
  14. @C644
    ok w sprawie naked CDS. znaczny udział - zgodzę się. PRzy czym pamietaj że naked cds to nie tylko spekulanci a nawet w polowie zwykle podmioty zabezpieczajace ryzyko. W stylu kupuje akcje bankow greckich a zarazem kupuje CDS bez obligacji. Widzialem o tym raport Citi ale nie moge go teraz znaleźć:(

    To 50% to też tak nie do końca bo dostali w zamian 30 mld euro Ci PSI.

    Fragment o 30 mld euro tutaj:
    "
    4
    EN
    10.

    The mechanisms for the monitoring of implementation of the Greek programme must bestrengthened, as requested by the Greek government. The ownership of the programme isGreek and its implementation is the responsibility of the Greek authorities. In the context of the new programme, the Commission, in cooperation with the other Troika partners, willestablish for the duration of the programme a monitoring capacity on the ground, includingwith the involvement of national experts, to work in close and continuous cooperation withthe Greek government and the Troika to advise and offer assistance in order to ensure thetimely and full implementation of the reforms. It will assist the Troika in assessing theconformity of measures which will be taken by the Greek government within thecommitments of the programme. This new role will be laid down in the Memorandum of Understanding. To facilitate the efficient use of the sizeable official loans for therecapitalization of Greek banks, the governance of the Hellenic Financial Stability Fund(HFSF) will be strengthened in agreement with the Greek government and the Troika.11.

    We fully support the Task Force on technical assistance set up by the Commission.12.

    The Private Sector Involvement (PSI) has a vital role in establishing the sustainability of theGreek debt. Therefore we welcome the current discussion between Greece and its privateinvestors to find a solution for a deeper PSI. Together with an ambitious reform programmefor the Greek economy, the PSI should secure the decline of the Greek debt to GDP ratio withan objective of reaching 120% by 2020. To this end we invite Greece, private investors andall parties concerned to develop a voluntary bond exchange with a nominal discount of 50%on notional Greek debt held by private investors. The Euro zone Member States wouldcontribute to the PSI package up to 30 bn euro. On that basis, the official sector stands readyto provide additional programme financing of up to 100 bn euro until 2014, including therequired recapitalisation of Greek banks. The new programme should be agreed by the end of 2011 and the exchange of bonds should be implemented at the beginning of 2012. We call onthe IMF to continue to contribute to the financing of the new Greek programme.
    "

    OdpowiedzUsuń
  15. gosc czasami przegina w slownictwie i czasami sie z nim nie zgadzam bo on niebrozumie co mowi ale co do istoty to zgoda:

    niezalezna.pl/18214-czy-chiny-uratuja-europe

    OdpowiedzUsuń
  16. Włoskie 10latki właśnie znowu przebiły 6%.
    Drugi dzień nowej ery.

    OdpowiedzUsuń
  17. Did I tell you so hahaha

    Obligacje 10-letnie Włoch najdroższe od 1999 r.
    Podczas piątkowej aukcji włoskich obligacji rentowność papierów 10-letnich wzrosła do najwyższego poziomu od momentu, kiedy kraj wstąpił do strefy euro

    Była to pierwsza aukcja długu kraju strefy euro po unijnym szczycie, podczas którego wypracowano plan złagodzenia kryzysu zadłużenia w regionie.

    Średnia rentowność obligacji zapadających w 2022 roku wzrosła do 6,06 procent z 5,86 procent miesiąc wcześniej. Włochy sprzedały w piątek obligacje o średnim i długim terminie zapadalności za łącznie 7,94 miliarda euro wobec oferty na poziomie 5,25-8,5 miliarda euro.

    Rentowność papierów zapadających w 2014 roku wzrosła do 4,93 procent, czyli do najwyższego poziomu od listopada 2000 roku. Na aukcji przeprowadzonej pod koniec września rentowność ta wynosiła 4,68 procent.
    http://www.rp.pl/artykul/706205,741153.html


    bloom 10 włochy:
    http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GBTPGR10:IND&n=y

    OdpowiedzUsuń
  18. mi nie działa ten wykres wyżej

    http://www.bloomberg.com/quote/GBTPGR10:IND

    tutaj widzę, ze 4 sierpnia były wyceniane na 6.20, więc ktos tu się zagalopował z tymi najdroższymi od 99 r. Teraz jak będzie rosnąć rentowność w czasie aukcji (a przecież wcześniej też gwałtownie rosła, popatrzecie na poprzednie miesiace) to będziecie zawsze pisać "a nie mówiłem"? :)

    OdpowiedzUsuń
  19. J.P. Morgan's story was different when it wanted to collect on the protection it bought from Daehon, a South Korean Bank. J.P. Morgan claimed its slightly different contract language met the definition of restructuring under the credit default protection contract it had with the South Korean Bank.

    In other words, J.P. Morgan made sure its contract language would allow it to get paid when it bought protection and would make it harder for its counterparty to get paid when it sold protection.

    http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2011/10/credit-default-swaps-useless-as-hedge.html

    OdpowiedzUsuń
  20. @c644

    bo Co si przycieło adres. Może masz za wąski ekran? Masz ekran 1600x900 (a la HD?)

    tu masz link pełny:
    http://www.tinyurl.pl/?FqMQ9IYs

    W sprawie 6.20 to nie masz racji. To co widzisz to benchamark rynku tj po ile chodzą na mieście. Nigdy jednak po tyle nie sprzedali oficjalnie na aukcji. Teraz jednak tyle zapłacili.

    OdpowiedzUsuń
  21. 1/2
    CITI: Failure To Trigger Greek CDS Could Cause The Whole Euro Bailout To Fall Apart
    There's an ongoing debate about whether or not credit default swaps (CDS) on Greek debt will be triggered in the event of the proposed 50% writedown. The crux of the debate seems to rely on whether or not the writedown is "voluntary."

    However, Citigroup's Willem Buiter thinks failure to trigger these CDS would be catastrophic.

    First, he argues that a 50% writedown is indeed a credit event worthy of triggering the CDS.

    ...It would pass the ‘duck test’: “If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.” Specifically, such an event could be characterised as ‘voluntary’ only in the army sense of the word voluntary (“I need three volunteers: you, you and you!”). Were someone to hold a gun to my head I might ‘voluntarily’ hand over my wallet, but in a court of law this event would probably not be determined to be a voluntary gift, but armed robbery instead.

    Failure to trigger would all but discredit the entire CDS market.

    It is possible that some exceedingly clever lawyers and PR specialist could convince the relevant Determinations Committee of ISDA that a 50% or 60% haircut need not indicate a credit event, but, were this to occur, it would probably do more damage to the EU sovereign debt and CDS market than would have occurred had a credit event been declared and CDS triggered. The reason is that a failure to trigger CDS when, according to common sense, economic logic and commercial rationality, CDS ought to be triggered, would impair the value of CDS as an asset class. In the Euro Area there are more than a trillion dollars’ worth of sovereign CDS outstanding. Market participants (pension funds, insurance companies, banks, asset managers and hedge funds) that have bought CDS as insurance against Greek default would be denied the pay-out on their insurance policies. The response might well be a rush to unload the underlying assets of these Euro Area CDS, the sovereign debt of all vulnerable Euro Area member states. This would be rational contagion par excellence – and it would have been triggered by a failure to trigger CDS on Greek sovereign debt when the sheer magnitude of the write-down on the Greek sovereign debt would have made a credit event the reasonable, logical outcome.

    Even worse, it could completely destroy the success of the current proposed plans to leverage the EFSF.

    What is more, avoiding triggering CDS when the fundamentals suggest they ought to be triggered, would further erode credibility of EU/EA policymakers. That credibility is already weakened by the slow and piecemeal response to the crisis. But some of the support measures considered currently make a further erosion of policymaker credibility especially problematic. For instance, the success of the proposal that implies that the EFSF provided (first-loss) guarantees for new issuance of EA sovereign debt in the primary market relies on the belief of market participants that such guarantees would actually be honored in the future. Avoiding CDS payouts on technical or legalistic grounds could make any such assurances less credible. And even the original EFSF relies on guarantees by EA member states. Any action that undermines the credibility of promises by EA member states or the EFSF to honor guarantees thus has the potential to unravel the entire EA support architecture.

    OdpowiedzUsuń
  22. 2/2
    Buiter believes triggering these CDS would be a much better option. He also argues that the event would not amount to chaos in the financial markets. "The risk to financial stability this creates, through contagion and other channels, is manageable with existing institutions and instruments." Here's some more detail:

    Fundamental contagion following a triggering of Greek CDS, that is, contagion through interlinkages of exposures and through other financial or commercial interconnections, would likely be a matter of comparatively little importance in the case of Greek CDS. The amount is limited ($74bn gross, less than $4bn net) and the collateral backing of CDS contracts and the rigour with which they are marked to market and are subjected to margin calls have improved since Lehman days. Unpleasant surprises can never be ruled out, particularly as the high degree of interconnectedness of the financial system and the size of the gross exposures have the potential to create chains of events that magnify initial impacts. However...the fact that any Greek credit event must surely be anticipated much reduces the risk of pernicious domino rounds of insolvency.

    OdpowiedzUsuń
  23. Polecam cały wątek CDS:
    http://forum.gazeta.pl/forum/w,17007,130167982,130167982,Czy_znikna_instrumenty_CDS_na_dlug_panstw_.html

    OdpowiedzUsuń
  24. The Elusive CDS Payoff
    Posted by Simon Lack on Oct 28 20:01.

    What exactly is a Credit Default Swap (CDS) on Greece worth? It seems likely that the International Swaps Dealers Association (ISDA), the industry body that rules on such things, will soon confirm that the 50% write-down on Greek debt accepted by the banks does not constitute a credit event, because it was accepted voluntarily by the banks and not forced upon them. Although the EMEA Determinations Committee has not yet met, ISDA's website posts a press release that says, "...it does not appear to be likely that the restructuring will trigger payments under existing CDS contracts."

    Analysts have been predicting as such for weeks. But if a 50% loss doesn't trigger an insurance pay-off, what does? And if Greek insurance doesn't pay off, will CDS contracts on Italy, Spain or even France ultimately ever have any value? A sovereign default is a political decision, and quite possibly the insurance contracts owned will ultimately not protect their holders. It reminds me somewhat of the market for perpetual floating rate notes. Many years ago these instruments used to be priced as if they would eventually mature and traded at spreads comparable to finite-lived instruments. Then in 1987 investors realized that these instruments shouldn't be priced as if one day the issuer would repay them and the market collapsed.

    Such may be the fate of developed market sovereign CDS.

    To list three credits of note:
    The table above takes most recent net and gross CDS outstanding from ISDA, combines them with current CDS prices and assumes four-year average maturity to estimate the approximate net and gross mark-to-market positions among participants from these three names. Although it should be a zero-sum game (i.e. gains for sellers of protections are losses for buyers) the table seeks to estimate the range of P&L swings among participants in the market. The true figures for these three are probably closer to the low end of the two totals above (i.e. $7.3BN) and even that assumes the swaps are worthless which is an extreme outcome. But the same analysis could be applied to other developed sovereigns, perhaps emerging market countries and even corporations deemed too big to fail. Indeed, it appears as if an important element of the negotiation between the banks and the EU was to ensure CDS contracts did not pay off. Avoiding contagion, but perhaps avoiding further losses (if the banks were themselves net sellers of CDS protection) were important consideration. A further step in the socialization of credit risk has been taken.

    So buyers of CDS protection are confronting a brave new world. Perhaps selling protection on an EU sovereign credit is suddenly the easiest money out there.

    OdpowiedzUsuń
  25. moze bedzie z CDSami jak z tym?

    PERPETUAL FLOATING RATE NOTE ISSUES

    It is estimated that Japanese banks have lost at least a stunning one billion dollars in appraisal losses on perpetual floating rate notes. Although these instruments had been widely used by major banks to raise funds, the market collapsed in January 1987 and trading in the instruments has stopped. These instruments first emerged about two years ago in the Euromarkets, but of the estimated $18 billion issued in total, about $10 billion is held by Japanese banks. Others believe that it would be more appropriate to write off at least 20% which would result in losses of as much as $2 billion for Japanese banks. As the name indicates, these notes never mature and never have to be repaid, although they paid a relatively high interest rate. From December to February the London securities subsidiaries of Japanese banks and securities companies withdrew from trading in the market one after another. Indeed, it appears that the market started to collapse following big losses on sales of the instruments by a Japanese bank in December, 1986.

    THE JAPAN LAWLETTER, May, 1987. By Roderick Seeman

    http://www.japanlaw.info/lawletter/may87/gaj.htm

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie mam czasu na nowy wpis ale moze znajde go niebawem. mialem napisac o tym że politycy sami sobie nawarzyli piwo w postaci regulacji rynków i CDSów to ime teraz rentownosc bedzie waliłą prosto w chmury....

    kilka suchych linkow:
    G20 chce zwiększenia nadzoru na rynkiem CDS-ów
    Liderzy G20 wezwali w piątek nadzory rynku finansowego do zbadania wpływu CDS-ów na ceny obligacji.
    G20 w oświadczeniu wydanym w Cannes zwróciła się do Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych o "ocenę funkcjonowania rynku CDS-ów i roli jaką ten rynek odgrywa w kształtowaniu cen podstawowych aktywów" do kolejnego szczytu.

    W 2008 roku G20 postanowiła już o wprowadzeniu ściślejszych zasad regulacji rynku instrumentów pochodnych do końca 2012 roku. Po wybuchu kryzysu rozpoczęły się liczne dochodzenia w sprawie rynku instrumentów pochodnych i jego wpływu na zaostrzenie krachu finansowego. Nie dały one jednak jak dotąd rezultatów.

    Niemcy zakazały jednostronnie w maju 2010 roku obrotu niektórymi derywatami, jednak tamtejszy nadzór w marcu tego roku ogłosił, że nie ma dowodów, iż swapy kredytowe są wykorzystywane do spekulacji na greckich obligacjach.


    ECB:
    It would be pointless to think that sovereign bond rates can stably be brought down for a protracted period by outside intervention. The first and foremost responsibility lies with national economic policies. Put your public finances in order.
    http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/8868535/ECBs-Teutonic-Mario-chills-bond-rescue-hopes.html

    BNP cuts Italy exposure as Greece hits Q3
    Reuters / Paris November 4, 2011, 0:01 IST

    France’s biggest listed bank BNP Paribas slashed its exposure to Greece, Italy and Spain by more than euro 12 billion ($16.6 billion) in a bid to protect its balance sheet as the euro zone debt crisis threatens to deepen.

    Erste Group takes extraordinary charges leading to a net loss of EUR 973.0 million in the first nine months of 2011 and significantly reduces CDS exposure
    http://www.erstegroup.com/en/Press/Press-Releases/Archive/2011/28102011

    Bankowe szczury uciekają z tonących okrętów
    Kolejne banki (BNP Paribas, Barclays, RBS, …) z dumą informują inwestorów, że sprzedały obligacje Włoch, Hiszpanii i Portugalii, ograniczając swoje zaangażowanie. Rynki są zachwycone, bank RBS po podaniu tej informacji wzrósł najbardziej ze wszystkich spółek indeksu FTSE100.
    http://www.rybinski.eu/?p=3046&lang=pl
    http://www.business-standard.com/india/news/bnp-cuts-italy-exposure-as-greece-hits-q3/454491/
    http://www.parkiet.com/artykul/31,1112732.html

    OdpowiedzUsuń
  27. Tuesday from the FT: “A trader of Italian government bonds said: ‘It was meltdown at one point before the ECB came in. There were no prices in Italian government bonds. That is almost unheard of in a big market like Italy. There were just no buyers and therefore no prices.’”


    ===
    November 3 – Reuters (Nick Edwards and Benjamin Kang Lim ): “China's people have a clear message for their government -- don't even think of saving Europe. Ahead of a G20 summit in France on Thursday, tens of thousands of ordinary Chinese have been venting their anger online, demanding their leaders sort out China's own problems before bailing out Europe. ‘Domestic pressure (on China's leaders) is huge. Ordinary people are condemning’ any decision to throw Europe a lifeline, one source with ties to China's top leaders told Reuters, requesting anonymity because of political sensitivities.”

    ===
    November 4 – Bloomberg (Rainer Buergin): “Former Bundesbank President Axel Weber said the plan to leverage the European Financial Stability Facility increases the likelihood that tax payers have to step in, Sueddeutsche Zeitung reported. Germany’s public debt would rise to 135% of gross domestic product if Italy and Spain were to tap the EFSF financial backstop, the newspaper cited Weber as saying in a speech in Frankfurt.”

    ==
    November 2 - Bloomberg (Joji Mochida): “The lending capacity of Europe’s rescue fund may drop by 35% if France’s AAA credit rating is downgraded, because the action will hurt the nation’s ability to guarantee debt issued by the fund, according to Mizuho Corporate Bank Ltd. The European Financial Stability Facility’s effective lending capacity is currently limited to 440 billion euros ($603bn), backed by guarantees from top-rated France and Germany. European leaders on Oct. 27 agreed to boost the fund’s size to 1 trillion euros.”

    OdpowiedzUsuń
  28. clue od Super Mario:
    "What makes you think that to become the lender of last resort for governments is actually the thing that you need to keep the euro area together? I don't think that is really in the remit of the ECB."
    http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/8868535/ECBs-Teutonic-Mario-chills-bond-rescue-hopes.html

    OdpowiedzUsuń


Komentując anonimowo - podpisz się. Łatwiej prowadzi się dyskusję.
SiP