25 października 2011

Wykres dnia - China iron ore import price

Cena importowe rudy żelaza dla Chin (bloom. TSIPI062) uległy załamaniu: MBIO index (Metal Bulletin Iron Ore Index) (MB’s Daily Iron Ore Index is an accurate representation of the seaborne merchant market for sinter fines delivered to China. The index is based on actual transactions, which are reported to MB by any market participant who is conducting trades on a CFR China spot basis. MB is totally impartial, and seeks to report an open and transparent representation of the market. MB has no financial interest in the level or direction of the index. ) uległ właśnie drugiemu największemu załamaniu od czasu stworzenia indeksu, największemu dziennemu od maja 2010. By oddać ducha spadków: There is a wide spread between offers and bids on the market, and some traders’ panic selling pulls down the market prices further” - Iron ore trader in Shanghai Takie zachowanie cen rudy żelaza dla Chin, szczególnie w kontekście istotności gospodarki ChRL wskazuje jak dla mnie, iż coś dzieję się złego za czerwoną kurtyną. Niebawem powinniśmy więcej o tym usłyszeć i poznać konkretne fakty. Zalecam czujność w sprawie Chin.

17 komentarzy:

  1. Moze zle mysle ale czy nie jest to omylka pisarska "takie zachowanie cen miedzi dla Chin..." chyba powinno byc "rudy zelaza" albo "zelaza" zamiast miedzi?
    Jesli chodzi o zelazo to cos jest na rzeczy bo Mittal np wygasil jeden piec w Dabrowie Górniczej i jesli dobrze pamietam to poza POlska tez wygasil iles piecow z powodu dekoniuktury.

    OdpowiedzUsuń
  2. @olowek5

    tak jest!

    pomylka bo na górze napisałem :
    "Cena importowe rudy żelaza dla Chin"

    poprawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest o tyle ciekawe, że jeszcze 13 paź 2011:
    China's Sept iron ore imports highest since January
    * Sept iron ore imports at 60.57 mln T, up 2.5 pct vs Aug

    * Week-long National Day holiday spurred early bookings

    * Traders pessimistic about prospects in months ahead (Adds quotes, background)

    SHANGHAI/SINGAPORE, Oct (KOSDAQ: 039200.KQ - news) 13 (Reuters) - China imported 60.57 million tonnes of iron ore in September, the highest monthly volume since January, as mills stocked up ahead of a holiday, but the purchasing momentum of the world's top buyer may not be sustained as steel prices take a hit.

    Last month's import volume was up 2.5 percent from August, putting iron ore imports over the first three quarters of the year at 508 million tonnes, 11 percent more compared with the same period last year, data from China's customs authority showed on Thursday.

    The Chinese data came on the same day that global miner Rio Tinto reported record iron ore sales and a 5 percent increase in output for the third quarter. Rio is the world's second-biggest iron ore producer after Brazil's Vale .

    Despite the increase, Chinese traders remain pessimistic about their prospects in the coming months amid uncertainties about the global economy and tightening domestic credit.

    They said a decline in purchases since the middle of September was masked as buyers sought to guarantee supplies of the key steelmaking raw material ahead of the National Day holiday last week.

    "The high volume of imports is related to the early bookings made before the holiday," said a dealer based in the eastern Chinese port of Qingdao.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nic sie nie stalo-kazdemu sie zdarza :)
    Co do zelaza albo stali to moze byc oznaka iz faktycznie np budownictwo i reszta przemyslu w Chinach dostala zadyszki albo nawet gorzej.
    Odnosnie sytuacji w Polsce to wlasnie znajomy mi powiedzial iz niedawno do pewnego miasta na Gornym Slasku dostarczal cos 2000 slupkow zeliwnych i musial dac cene nizsza niz w 1996r.
    Ciekawe co bedzie dalej.
    No i ciekaw jestem jak mocno zadluzony jest Mittal w zwiazku z budowa swego swiatowego koncernu stalowego, bo kryzys moze oznaczac ze moga byc u niego klopoty...moze sie uda odkupic Polski Huty Stali za kwote polowy zysku rocznego podczas gdy Mittal kupowal za caly zysk roczny :)

    OdpowiedzUsuń
  5. @olowek5

    na GPW takie spolki jak zastal (ZST):
    http://stooq.pl/q/?s=zst&c=3y&t=l&a=lg&b=0

    czy stalprodukt (STP)

    tez nie cieszą się zainteresowaniem

    OdpowiedzUsuń
  6. A Baltic Dry się solidnie wygrzebuje... trudno wyczuć, co się święci. Może po prostu gdzieś magazyny trzeszczą i ktoś więcej upłynnił... ale skala przeceny ładna... ciekawe jak dalej na świecie będzie ze stalą

    OdpowiedzUsuń
  7. To niezwykle ważna informacja. Tego na pewno nie ma w cenach ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Baltic Dry Index ze wzgledu na swoja konstrukcje nie oddaje w pelni obrazu rynku. Przyjrzyjcie sie lepiej shipping sector ETFs oraz Clarksea Index i Harpex Index (globalny fracht kontenerowy). Tam dopiero sie dzieje.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bessa, nie bessa, bombki, plastikowe mikołajki i gipsowe jezuski trza z Chin ściągnąć, to i BDI rośnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. nie ma to jak telefon Sarkozy do Hu jintao , zeby Chinczyk pomogl :- 0 - w sprowadzeniu mikolajkow :-) hihih

    OdpowiedzUsuń
  11. I ciach (u białka znalezione):
    http://news.yahoo.com/protests-hit-china-property-prices-fall-062027680.html

    "Demand for apartments has been falling after authorities, fearing a property bubble, banned the purchase of second homes, increased minimum downpayments and trialled property taxes in some cities -- including Shanghai.

    At the same time, property developers have been hit by a lack of funds, as the government hiked interest rates and restricted bank lending to rein in surging inflation and bring real estate prices into line."


    A jak deweloperzy robili myk na surowcach, żeby pozyskać finansowanie to będą mieli niewesołe miny.

    OdpowiedzUsuń
  12. http://www.wsws.org/articles/2011/sep2011/riot-s30.shtml

    OdpowiedzUsuń
  13. @looser

    tak jest. ostatnio o tym sporo słyszę. Biuro bezpieczeństwa ChRL mocno chce zawalczyc z portalami spolecnzosciowymi a la naszymi facebook tweeter itd.

    OdpowiedzUsuń
  14. 1/2Iron-Ore Collapse Seen Ending Most Profitable Shipping in a Year: Freight
    Steelmaker demand for iron ore, the biggest source of cargoes for commodity carriers, is weakening, threatening to end the most profitable shipping rates in almost a year.

    Ore stockpiles at ports in China, the largest user, already expanded to within 3.6 percent of a record, according to Antaike Information Development, a Beijing-based researcher. Chinese steelmaking is near the least profitable in almost three years, data compiled by Bloomberg Industries show. Iron-ore swaps, traded by brokers and used to bet on future costs, show no price rebound until at least 2013, according to Clarkson Securities Ltd., a unit of the world’s biggest shipbroker.

    ArcelorMittal, the world’s biggest steelmaker, and Angang Steel Co. are among producers that idled furnaces as slowing global growth drove benchmark prices for the metal down 15 percent since March. For capesizes, vessels hauling about 80 percent of seaborne iron ore, that means a 40 percent drop in rates in the next quarter, according to Pareto Securities AS.

    “The decline we have seen in both iron-ore and steel prices is a sign of slower demand in China,” said Martin Korsvold, an analyst at Pareto Securities in Oslo, whose recommendations on shipping companies have returned 13 percent in the past year. “It’s a very stark indicator of what’s going to happen for capesizes.”
    Maritime Routes

    Capesize rates almost tripled to $26,669 a day since Aug. 1, exceeding the $20,000 needed to break even for the first time this year, according to the Baltic Exchange in London, which publishes costs along more than 50 maritime routes. Returns averaged $29,247 so far this quarter. That will drop to $15,900 in the first three months of 2012, according to Pareto.

    The slump in dry bulk is also hitting tankers and container lines. Returns on the largest oil carriers are at minus $769 a day, compared with the $29,800 Frontline Ltd., the biggest operator, says it needs to break even. An index reflecting charges for six types of containers fell 37 percent since the start of April, a gauge from the Hamburg Shipbrokers’ Association shows.

    The Bloomberg Dry Bulk Shipping Pureplay Index retreated 34 percent this year, and 11 of its 14 companies will report lower earnings or losses in 2011, analyst estimates compiled by Bloomberg show. The MSCI All-Country World Index of equities fell 5.6 percent.

    Benchmark iron-ore prices at the Chinese port of Tianjin fell 35 percent to $118.40 a metric ton since Sept. 7, according to The Steel Index Ltd., which publishes data on the cost of steel, ore and scrap metal.
    Expand Stockpiles

    Rates for capesizes surged as steelmakers initially took advantage of declining iron-ore prices to expand stockpiles. Now vessel owners have a glut of carriers, the result of a building program begun in 2007 and 2008, when returns rose as high as $233,998 a day. Shipyards in China and Japan still have orders equal to 30 percent of the existing fleet, according to data from Redhill, England-based IHS Fairplay.

    Shipping companies are counting on developing markets to shore up demand and reduce the glut. The International Monetary Fund is anticipating growth of 6.1 percent in those countries next year, compared with 1.9 percent in advanced economies. China, the world’s biggest steelmaking nation, will expand 9 percent, more than twice the predicted 4 percent gain for the world, the Washington-based group estimates.
    Global Recession

    OdpowiedzUsuń
  15. 2/3

    Developing economies will account for 73 percent of steel demand next year, compared with 61 percent in 2007, the World Steel Association forecast Oct. 12. Global usage will probably expand 5.4 percent in 2012, against 6.5 percent this year, the Brussels-based group said. Consumption contracted in 2008 and 2009 amid the worst global recession since World War II.

    World equities have rallied for five consecutive weeks, the longest winning streak since January, on optimism the global economy will avoid another recession. European leaders agreed on a plan to contain the region’s debt crisis on Oct. 27, driving the biggest rally in local stock markets in a month. Faster economic growth would buoy steel consumption, in turn driving demand for iron ore and shipping.

    Profitability at Chinese mills may not be as low as the Bloomberg Industries index indicates. The gauge is based on the cost of domestic iron ore, currently at its most expensive relative to imports in at least three years, data from Steel Business Briefing and Antaike show. That means producers may seek to shore up margins by increasing their reliance on international supply.

    Shipments from Australia, the top global exporter, were at the highest ever in August, according to the most recent government data. Brazil shipped record cargoes in the three months to September.
    Eight-Month High

    OdpowiedzUsuń
  16. 3/3

    Mills may not need to boost ore imports for much longer. Monthly inbound shipments reached an eight-month high in September, Chinese customs data show. Stockpiles at ports were 95.8 million tons on Oct. 28, compared with a record 98.7 million in August, said Shanghai Steelhome Information, a research company. At the same time, steel production has declined for four consecutive months to the lowest level since February, figures from the association show.

    “There won’t be more imports, there will be less,” Zhang Changfu, vice chairman and secretary general of the China Iron and Steel Association, said at a conference in Beijing yesterday. “Iron-ore companies are now having troubles with selling the product.”

    Spending on railroad building in China fell 59 percent in September from a year earlier as new projects were slowed after a high-speed train crash in July killed 40 people, data from the Ministry of Railways show. Baoshan Iron & Steel Co., the country’s biggest publicly traded steelmaker, said Oct. 27 some clients asked to delay deliveries because of tightening credit.
    Steel Prices

    A measure of global hot-rolled coil steel fell to $714.24 a ton in the week to Oct. 25 from as much as $837.78 in March, according to an assessment by Steel Business Briefing.

    Capesize charter rates are already erasing some of the last two months’ gains, dropping 8.9 percent last week, the most in three months. Forward freight agreements, traded by brokers and used to bet on future transport costs, anticipate rates no higher than $18,200 on an annual basis through 2016, Baltic Exchange data show. For the first quarter of 2012, they are trading at $14,275.

    A measure of the combined earnings of the Bloomberg Dry Bulk Shipping Pureplay Index will retreat 51 percent this year, according to analysts’ estimates compiled by Bloomberg. STX Pan Ocean Co., the biggest member of the gauge, will report a loss of $33.8 million, compared with net income of $94.95 million in 2010, according to the mean of seven estimates. Shares of the Seoul-based company fell 35 percent this year.
    Swap Contracts

    Iron-ore swaps based on anticipated first-quarter prices at Tianjin are trading at $129 a ton, according to London-based Clarkson. That compares with the record $191.90 in the physical market in February. Longer-dated swap contracts imply an average price of $123 for 2013, little changed from actual prices of $118.40.

    “The iron-ore market is very weak and stockpiles of iron ore in the biggest ports are high,” said Nicolai Hansteen, an analyst at Oslo-based shipping consultant Lorentzen & Stemoco A/S, who anticipates a first-quarter capesize average rate of $25,000 a day. “Prices are dropping, and that must be leading to some hesitancy among traders in what they will do in the next month in terms of import behavior.”

    OdpowiedzUsuń
  17. W Chinach pęka bańka na rynku nieruchomości. Co z tego wyniknie?
    W listopadzie w Pekinie ceny mieszkań spadły o 35 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem. - Rynek nieruchomości w Chinach znalazł się w punkcie zwrotnym, a banki są zaniepokojone, że wkrótce wystąpi reakcja łańcuchowa na tym rynku - ostrzegał na początku grudnia chiński bank centralny. - Załamanie się rynku nieruchomości w Chinach jest nieuchronne, ale nie spodziewam się, żeby jego konsekwencje były tak poważne jak np. w USA - powiedział Piotr Kuczyński, analityk Xelionu
    - Inwestycje na rynku nieruchomości wyhamowały, deweloperzy przestali finansować nowe projekty, a liczba transakcji na rynku oraz ceny spadły. Spowolnił również wzrost kredytów na zakup nieruchomości, co oznacza, że rynek znalazł się w punkcie zwrotnym - ocenił chiński bank centralny. W październiku zanotowano pierwszy spadek cen nieruchomości w Chinach w tym roku w porównaniu z poprzednim miesiącem. Z kolei badania przeprowadzone przez pozarządowe instytucje wskazują, że listopad może być trzecim z rzędu miesiącem spadków cen na tym rynku.

    Jak pisze w Business Insider Patrick Chovanec, profesor na Tsinghua University School of Economics and Management w Pekinie, pierwsze oznaki kryzysu pojawiły się już w połowie roku. W sierpniu dziesięciu wiodących chińskich deweloperów podało, że posiada niesprzedane mieszkania o łącznej wartości 318 miliardów juanów (50 miliardów dolarów). Aż 46 proc. z nich było wybudowanych jeszcze w poprzednim roku. Ze względu na wysoki stosunek zadłużenia do aktywów spółki były zmuszone do zamiany tych zapasów na gotówkę. Wyprzedaż rozpoczęła się w październiku. Kilku deweloperów z Szanghaju zaczęło obniżać ceny nowych mieszkań o 25 proc. lub więcej. Zniżki wywołały protesty ze strony inwestorów, którzy wcześniej kupili takie same mieszkania po wyższej cenie. Kupujący domagali się refundacji. W listopadzie już w co najmniej dziesięciu miastach deweloperzy obniżali ceny oferowanych mieszkań, m.in. w Szanghaju, Shenzhen, Nanjing, Suzhou, Hangzhou, Changshan i Changchun. W Pekinie o 22 proc. zmalała liczba transakcji kupna mieszkań w stosunku do ubiegłego roku, a ceny mieszkań spadły finalnie o 35 proc. miesiąc do miesiąca.

    Według Piotra Kuczyńskiego bańka spekulacyjna jest podobna do tej, z którą mieliśmy do czynienia na rynku nieruchomości w USA czy w Hiszpanii. - Załamanie się rynku nieruchomości w Chinach jest nieuchronne, ale nie spodziewam się, żeby jego konsekwencje były tak poważne jak np. w USA. Poza tym PKB Chin w głównej mierze uzależniony jest od eksportu, więc nawet załamanie rynku zostałoby przypuszczalnie zniwelowane przez eksport - powiedział analityk Xelionu.
    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,10814332,W_Chinach_peka_banka_na_rynku_nieruchomosci__Co_z.html

    OdpowiedzUsuń


Komentując anonimowo - podpisz się. Łatwiej prowadzi się dyskusję.
SiP