21 lutego 2012

Liczba dnia - 1.8 mld euro - narodowe banki centralne (NCB)

Nad ranem ogłoszono drugi pakiet pomocowy dla Grecji (oświadczenie). Pomijając wszelkie komentarze z rynku i prasy - najbardziej zastanawia mnie kwota 1.8 mld euro.
Otóż :

Eurogroup has agreed that certain government revenues that emanate from the SMP profits disbursed by NCBs may be allocated by Member States to further improving the sustainability of Greece's public debt

oraz

Furthermore, governments of Member States where central banks currently hold Greek government bonds in their investment portfolio commit to pass on to Greece an amount equal to any future income accruing to their national central bank stemming from this portfolio until 2020. These income flows would be expected to help reducing the Greek debt ratio by 1.8pp by 2020 and are estimated to lower the financing needs over the programme period by approximately 1.8 bn euro

Zatem wszelki dochód z posiadanych obligacji greckich, w tym odsetki jakie mogą pojawić się do roku 2020,  narodowe banki centralne  (w tym zamiana po nominale w ECB co da 12 mld euro zysku) będą przekazywać na bieżąco Grecji (!). Nie dość zatem, że banki centralne nie uzyskają odsetek, to przecież kwota x mld euro dzisiaj nie znaczy to samo co x mld euro w 2020, gdyż po drodze mamy inflację. Jednym słowem jednym z założeń "drugiego pakietu pomocowego dla Grecji" (który nie został nota bene przegłosowany i jest szansa, że Finowie lub Holendrzy odrzucą go w parlamentach) jest subsydiowanie Grecji przez narodowe banki centralne wchodzące w skład strefy euro. Fiu, fiu, tego jeszcze tak wprost nie grali.

3 komentarze:

  1. A mnie zastanawia takie zdanie w informacji PAP/AFP

    "W zamian za wymianę obligacji na te o niższej wartości prywatni wierzyciele dostaną roczne lub 2-letnie obligacje Europejskiego Funduszu Stabilizacji Finansowej (EFSF)."

    ???

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Treatment of ECB/NCBs.
    The bond holdings of the ECB and national central banks from their investment portfolios (about EUR12bn) and the SMP programme (EUR40-45bn) will be swapped into instruments that are exempt from CACs. They will be repaid at par, albeit with an understanding that the profits accruing from this repayment plus coupon payments will be transferred to governments via NCBs, which can then be passed to Greecein the form of a transfer. This arrangement reinforces the subordination of
    private sector bond holders to central bank buying. Moreover, it is not clear that there is any compulsion for governments to give these income flows from Greek restructuring back to Greece, and if this proves to be the case it
    would amplify the subordination of private investors. It is not certain that all governments will comply with this strategy as far as their SMP holdings are concerned.

    OdpowiedzUsuń


Komentując anonimowo - podpisz się. Łatwiej prowadzi się dyskusję.
SiP