04 stycznia 2015

Nie ma bańki w ameryce, ropa nie jest tania, a dolar wcale nie jest drogi

Trzy proste wykresy ukazujące, że jest inaczej niż większość sądzi.
Po pierwsze ropa - gdyby skorygować ceny ropy o inflację to cena ropy spadła właśnie do średniej. Wcale nie jest tania.

Po drugie - nie ma bańki na amerykańskim rynku akcji - wyceny są średnie - co najwyżej.

Po trzecie - dolar nie jest drogi - szczególnie gdyby zastosować miarę dolara ważonego handlem (w obcych walutach)


Podsumowując - właściwie każdy z wykresów pokazuje, że mamy powrót do średniej - nie ma żadnego wychylenia.

Wykresy z bloga Scotta.

52 komentarze:

  1. Europe's bond yields fall to lowest since the Black Death
    'What we are seeing is the "Japanification" trade. The eurozone is sinking into corrosive deflation,' warns RBS
    Bond yields have plummeted to record lows across the eurozone as deflation becomes lodged in the system and markets bet on a blitz of asset purchases by the European Central Bank this month.
    German five-year yields dropped below zero for the first time ever, touching -0.007pc on the first day of new year trading, implying that investors are willing to pay the German government to store their money for the rest of this decade.
    Italian, Spanish and Portuguese yields have seen spectacular drops over the past two trading days. The French state can borrow for five years at a rate of 0.13pc, and Ireland can do so at 0.32pc.
    http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11322680/Europes-bond-yields-fall-to-lowest-since-the-Black-Death.html

    OdpowiedzUsuń
  2. House prices: the best and worst performing UK towns
    See where house prices rose by 25pc this year, and which area suffered a 5pc fall

    http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/houseprices/11310617/House-prices-the-best-and-worst-performing-UK-towns.html

    Rent controls would spell disaster for thousands of buy-to-let investors
    Rent controls as suggested by think tank Civitas could be the final straw for landlords, says Richard Dyson - especially if they coincide with rising mortgage rates
    http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/buy-to-let/11310826/Rent-controls-would-spell-disaster-for-thousands-of-buy-to-let-investors.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki - bardzo ciekawy temat.

      Usuń
    2. "Why are we still describing house prices rising as "best" performing
      and those falling as "worse" preforming? It's not the same as owning shares.
      Have we learnt nothing from previous crashes?" - ciekawy punkt widzenia jednego z komentujących.

      No właśnie, dlaczego spadających cen nieruchomości nie uznać za dobry wskaźnik?
      (Oczywiście jeżeli nie są one skutkiem popadania jakiegoś miasta w ruinę, a jedynie efektem "ruchów na rynkach finansowych"). Spadające ceny nieruchomosci odblokowują tych których dotychczas nie było stać na mieszkanie, a tego mieszkania potrzebują. A nowe mieszkanie pobudzi popyt na kolejne produkty, których nie potrzebujesz gdy mieszkasz "u kogoś"

      Usuń
  3. a popatrz sobie na te wykresy w przedziale od 2007/08 czy ropa jest droga ? wg mnie tania. Czy dolar jest drogi ? tak jest drogi, a akcje - wiecej jak w szczycie 2007. Może dasz okres od 1900 ? ciekawe co zobaczmy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Marek"

      jak ty chcesz porownywac dolara z 1900 roku jak wtedy byl w złocie? jesli juz to bretten woods i lata 80'te.
      to masz na wyjresie ropy dolara itd.
      od 1978 masz papierowa ekonomie. szkoda ze jeszcze 1800 niebprzywolujesz.

      Usuń
  4. http://www.bankfotek.pl/image/1839394

    http://www.bankfotek.pl/image/1839396

    SP500

    OdpowiedzUsuń
  5. It’s raining yen


    Japan could become the first rich nation to launch helicopter money. Dissatisfaction with deflation and growing disillusionment with quantitative easing might prompt the country to reach for the final trick in the monetarist playbook.
    http://mobile.breakingviews.com/storypage/story.aspx?id=21179450&h=f5526becb631e457b22258190538e854&s=2#.VKarZ6bMJ5o.twitter

    OdpowiedzUsuń

  6. będzie wzrost płac sipuś jak zwolnią więcej z powodu drogiej ropy ? ???? podobno jest droga a w 2009 była tania a tania ropa = zwolnienia jak w 2009 zatem chłopie jaka droga ropa ? magazyny zapchane nie komu sprzedawać to wydobycie skrócą = zwolnienia jak w 2009. To jest wina drogiej ropy obecnie ? NIE to jest wina drogiej pare miesiecy temu i zapchania magazynów beczkami produktu, który nie ma ujścia na rynkach. Zwalać winę na rosję, że tanieje ropa można ? co za hipokryzja w usa

    Spadek cen ropy uderza nie tylko w autorytarne reżimy w Rosji i Wenezueli, lecz także w producentów ropy z łupków, o których sytuacji szeroko piszą dziś amerykańskie media. To właśnie dzięki nowym technologiom wydobywania ropy naftowej USA ponownie zbliżyły się do niezależności energetycznej.

    Jak zauważa Bloomberg, w związku z przeceną „czarnego złota” firma wydobywcza Continetnal Resources ograniczyła swój plan inwestycyjny z na ten rok 4,6 mld dolarów do 2,7 mld dolarów. Z kolei Halliburton, który dostarcza usług związanych ze szczelinowaniem, ogłosił w ubiegłym miesiącu plan zwolnienia 1000 pracowników.

    OdpowiedzUsuń
  7. Z tą ilością ropy to twierdzisz że te spadki o połowę spowodowane są jej zapasami? Poważnie?

    A znasz popyt na ropę w baryłkach i jaka jest produkcja?

    Popyt się gwałtownie nie załamał na ropę i to nie jest powód przeceny o połowę.

    OdpowiedzUsuń
  8. China sets stage for opening commodity futures to foreign investors
    http://www.reuters.com/article/2015/01/05/china-commodities-exchanges-idUSL3N0UK09V20150105

    OdpowiedzUsuń
  9. to co jest powodem wg analitykow zza wody ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. odpisałem w odpowiedzi do LJ3.

      4 elementy
      geopolityka
      rynki finansowe (pozycjonowanie)
      forex
      popyt podaz

      Usuń
  10. za parę miesiecy napiszesz tak jak potwierdza anale o mniejszym popycie na ropę w 2013. Skoro tego jeszcze nie znalazłeś to znajdziessz :) na razie sluchaj raportów dobrych wujków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest mniejszy popyt ale to nie jest główny aspekt
      popatrz nawet na into z agencji miedzynarodowe IEA

      Usuń
  11. China frees prices of commodities, services in fresh reforms
    http://uk.reuters.com/article/2015/01/05/uk-china-prices-reforms-idUKKBN0KE01V20150105

    OdpowiedzUsuń
  12. http://www.bankfotek.pl/view/1839853

    taka wizja siedzie od 2090 na S 2080

    OdpowiedzUsuń
  13. SiP
    "Popyt się gwałtownie nie załamał na ropę i to nie jest powód przeceny o połowę."

    Czyli że .....
    Popyt i podaż widoczny w cenach to tylko bajka?
    Czyżbyś uważał, że to co wieszczy MAINSTEAM ŚWIATOWY, a za nim, od lat Tusk i jego klika:

    "Ważne tylko "TU i TERAZ" - nieistotne co POtem"!

    Zapomniałeś coś b. ważnego:

    "Ceny na giełdach obrazują nie to co TU i TERAZ lecz .... to co ma się dopiero zdarzyć! = pokazują PRZYSZŁOŚĆ!

    *******
    Dlatego wystarczy umieć "odczytywać" wykresy kursów, ich cykliczność, analogie z zastosowaniem znanych teorii, by z łatwością "przepowiadać" zdarzenia przyszłe.

    LJ3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. LJ3 - zgadzam się z tobą w 100%. Spadek cen ropy o 50% w tak krótkim czasie to bardzo zły sygnał dla rynków(nie tylko towarowych), i to niezależnie od ich natury. Sugerowanie się mnożnikami przy wycenie całego rynku nie ma obecnie takiego znaczenia jak kiedyś. SIP, gdybyś był U.S. inwestorem to trzymałbyś akcje w 2008r. bo S&P500 P/E było tylko"average" ? A w książkach piszą że hossa kończy się jak rynek jest "overvalued"? I to czekanie na over...skończyło by się porażką. Pewnie nie, bo inne ważniejsze czynniki sugerowały opuszczenie rynku.

      Usuń
    2. @JarekS

      Mnożniki są po to aby sobie powiedzieć czy mamy bańkę czy nie. Taki był cel wpisu. To czy należy sprzedać to zupełnie inna para kaloszy. W sporej części masz rację - wskaźniki to nie wszystko.

      Usuń
    3. @lj3

      Ja nie twierdze ze popyt i podaz to bajka. Ja twierdze ze to fragment i wcale nie najwiekszy. duzo wiekszym elementem ukladanki jest geopolityka i rynki finansowe.

      Energetyka i paliwa to sektor bardzo polityczny pozostajacy pod scisłą kontrola panstw. Dodatkowo mamy watki konfliktu z Rosja. Nie jestem tutaj ekspertem i polegam na opinii innych.

      Wszedzie wplatasz PO. Niepotrzebnie.

      zadziwia mnie ze nikt tego nie podnosi lub bardzo słabo.

      Usuń
  14. BNP Paribas says Russia no longer has enough reserves to cover external debt and enters this crisis 'twice as levered' as it was before the Lehman crashhttp://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11328974/Russia-faces-perfect-storm-as-reserves-vanish-and-derivates-flash-default-warnings.html

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam ochotę otworzyć długą na ropie Brent. Hmmm...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gdyby porownac obecny spadek do lat 2008 na ropie to od stycznia do marca 2015 ubijamy dno.
      bedzie latac +10 -10 na barylce

      Usuń
    2. Jasny gwint. Oczywiście z palcem na enterze okazja przeleciała przed nosem.
      Mówi się trudno :)

      Usuń
    3. spokojnke. jak mialem pozycje na okolicach 56 to tez odbijalo do 58 i inaczej.
      bedzie bujac.. stawiam na to.

      Ty sie spodziewasz V shaped?

      Usuń
    4. Wydaje mi się, że w przypadku odbicia to minimum 10% (do 56 - 60) dojdzie.

      Usuń
  16. Bild -German gov is making contingency plans for the possible departure of Greece from EMU, inc. possibility of a bank run

    OdpowiedzUsuń
  17. Nizsza cena ropy nie bedzie miec wplywu na produkcje w US shale gas gdyz producenci są zahedzowani (mają kontrakty do konca 2015 po cenach wyzszych)
    OPEC should not expect to see any impact on U.S. shale growth in the first half of the year and the impact in the second half is being attenuated significantly by producer hedging," says Ed Morse, global head of commodities research at Citigroup, one of the biggest U.S. banks involved hedging.http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0KE0BX20150105?irpc=932

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli co? Producenci będą udawać, że cena nie spadła i rozszerzać wydobycie jak gdyby nigdy nic tylko dlatego, że mają hedge?

      Usuń
    2. Nie - bardziej chodzi o to ze masowo nie zbankrutuja. Na pewno ogranicza produkcje w zwiazku z ograniczaniem ryzyka nizszych cen w przyszlosci.
      Bardziej chodzi o to ze nie powinno oczekiwac sie masowych bankructw.
      pewnie bedzie pare o czym wszyscy wszedzie beda pisac a zerohedge dostanie ataku euforii jak przy kazdym bankructwie np w chinach

      Usuń
    3. W sumie to dla całkowicie zahedgowanego producenta taki spadek to wręcz zastrzyk gotówki. Jak sprzedał produkcje z całego roku po $90 planując dostarczyć ją z ziemi po koszcie $50, to teraz wystarczy, że zamknie hedge poniżej $50 i właściwie cały roczny zarobek ma już w kieszeni i może czekać.

      Usuń
    4. Witam

      A co z WBH Energy ?

      "Tiny Texas oil and gas producer files for bankruptcy protection"
      http://www.reuters.com/article/2015/01/08/wbh-bankruptcy-idUSL1N0UN01Z20150108

      To pierwszy bankrut łupkowy w USA , większość małych graczy w USA padnie zostaną tylko duże firmy (moim zdaniem), które mogą pokryć straty łupków z ropą z tradycyjnych źródeł.

      a co z RIG COUNT ? Spada jakoś

      http://www.zerohedge.com/news/2015-01-09/us-rig-count-crashes-fastest-pace-2009-14-month-lows

      http://www.zerohedge.com/news/2014-12-23/t-boone-pickens-rages-cnbc-i-am-expert-not-you-says-oil-down-due-weak-demand (polecam wywiad video)

      do tego http://www.usatoday.com/story/money/business/2015/01/06/us-steel-layoffs/21346405/

      US Steel dostarcza sporo rur dla przemysłu łupokowego , właśnie zwalnia ludzi bo zamówienia spadły , wraz ze spadkiem zamówień spada popyt na transport tych rur i analogicznie popyt na paliwo , wiele rynków zależnych poczuje stratę z zamykanych właśnie inwestycji (od transportu po lokalne bary przy inwestycjach) , to wszystko przełoży się na mniejszy popyt na ropę w usa , czyli więcej rzucą na sprzedaż poza usa , a właśnie zniesiono zakaz sprzedaży surowej ropy , który obowiązywał w usa przez ostatnie 40 lat.

      Usuń
    5. http://www.wsj.com/articles/u-s-ruling-would-allow-first-shipments-of-unrefined-oil-overseas-1403644494

      U.S. Ruling Loosens Four-Decade Ban On Oil Exports
      Shipments of Unrefined American Oil Could Begin as Early as August

      http://www.reuters.com/article/2015/01/08/us-oil-tankers-storage-idUSKBN0KH1M520150108

      Exclusive: Oil glut spurs top traders to book supertankers for storage at sea

      Some of the world's largest oil traders have this week hired supertankers to store crude at sea, marking a milestone in the build-up of the global glut.




      Usuń
    6. http://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=A103600001&f=M

      Popyt na paliwo w usa jakoś poleciał przez ostatnie lata

      Usuń
    7. @Bum Bummer
      zgoda -zle zwróć uwagę że popyt był z EM.

      Tak jak z PKB przez ostatnie 15 czy 10 lat - pochodził głównie z EM, głównie Chiny.
      Pojawiły się raporty i artykuły że chiny właśnie znowu kupują w ramach budowy rezerw.

      Usuń
  18. ulalalala czy stalo sie cos o czym nie wiem ?! dzis nie sledzilem za mocno notowan i nagle widze ze rakieta w gore ?! taki KGHM prawie 5% ...

    OdpowiedzUsuń
  19. mam pytanko do gospodarza. Kiedy możemy spodziewać się nowego wpisu w trading-roomie ?

    OdpowiedzUsuń
  20. plan restrukturyzacj Kopalni weglowej mniej obciazy energetyke i kghm

    OdpowiedzUsuń
  21. China Fast-Tracks $1 Trillion in Projects to Spur GrowthChina is accelerating 300 infrastructure projects valued at 7 trillion yuan ($1.1 trillion) this year as policy makers seek to shore up growth that’s in danger of slipping below 7 percent.

    Premier Li Keqiang’s government approved the projects as part of a broader 400-venture, 10 trillion yuan plan to run from late 2014 through 2016, said people familiar with the matter who asked not to be identified as the decision wasn’t public. The National Development and Reform Commission, which will oversee the projects, didn’t respond to a faxed request for comment.

    OdpowiedzUsuń
  22. @SiP

    Kiedy możemy spodziewać się nowego wpisu w trading-roomie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tylko załatwię kilka spraw które mają wyższy priorytet wym przeniesienie bloga.

      Usuń
  23. a jednak znow styczen moze sie okazac jednym z najlepszych miesiecy na na naszej gieldzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To będzie rajd bałwana czy co? :)

      Usuń
    2. w USa mysle ze powoli buduja jakis szczyt jak SP mowie przegrzewaja sie a i trzeba zaczac dyskontowac podnoszene stop %

      JA swoje S pozamykalem przy 2000 dolnej bandze zostalo m jedno z 2090 na wypadek gdyby juz opcj z 2120 30 nie bylo bo znowu zberac bede shorty

      dan

      Usuń
  24. :) moze byc balwana albo trzech kroli :) Ale szczerze to myslalem ze trzeba zaczac gratulowac misiom ogromnych zyskow i pelnych bagaznikow kasy a tu figa z makiem ?!
    teraz do konca stycznia trzeba obserwowac bo ten tripelek wydarzen bedzie decydujacy( ecb , wybory w grecji i FED)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie. Jeszcze misie nie zginęły.
      Na ropie znowu ucinają łapaczy. Dobrze, że sobie wczoraj darowałem ;)

      Usuń
  25. http://bbs.cobrasmarketview.com/download/file.php?id=74299&sid=185f33abd76d55e10bb2d47d0e2808d5&mode=view

    OdpowiedzUsuń
  26. sell good news idalenie sie sprawdzilo dzis :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nordic countries point the way to cashless societies
    http://mobile.reuters.com/article/idUSL6N0UM1TY20150109?irpc=932

    OdpowiedzUsuń


Komentując anonimowo - podpisz się. Łatwiej prowadzi się dyskusję.
SiP